5G internet og router

Hej
Jeg søger erfaring med 5G internet.
Fruen og jeg arbejder begge hjemmefra, men nuværende 4G kan være det strammeste når der skal laves videomøder.

Hvad router skal man bruge, virker det så godt som det lægges frem osv.

Fiber og kobber er ikke umiddelbart muligheder da der er 1km til fiber og 2km kobber til nærmeste central

Vh, Silas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
telia 4g har vi lige haft på bordet her og det kører godt op til 150mbit på 4g
Well, 5G er jo kun i sin vorden.

Du kan se på mastedatabasen.dk om der er kommet en 5G mast i dit område. Det er stort set kun TDC, som er kommet godt igang med 5G-masterne, p.t.

Hvor langt er du i øvrigt fra masten?

Hvis du bor i et byområde, da er 5G ganske sandsynligt en (stor) fordel over 4G. Hvis du bor i et landområde og der er langt til masten eller der f.eks. er en skov mellem dig og masten, da er det ikke givet, at 5G giver dig en fordel nu og her i forhold til 4G. Det skyldes de frekvenser som p.t. bruges til 5G i Danmark. De virker bedst i et byområde.

Du kan prøve med en antenne. Udendørs bedre end indendørs. Bruger selv en af typen "omnidirectional" som sidder udendørs og det giver stor effekt på DL hastighed på 4G. Bor du langt fra en mast, da kan en "directional" antenne være bedst. Bor du tæt på, men skal signalet passere en masse forhindringer undervejs, da er en "omnidirectional" eventuelt lidt bedre. En antenne kan fås for under 500 kr. Husk at du helst ikke må bruge antennekabel længere end ca 5 meter, idet der er signaltab i sådanne kabler. Dvs afstanden mellem din antenne (udendørs) og din 4G/5G router (indendørs) skal ikke være for stor. Dette kan have betydning for hvor i dit hus, du bliver nødt til at placere 4G/5G routeren.

En antenne vil også give dig et langt mere stabilt signal, f.eks. langt mere uafhængigt af vejrlig, osv. (et 4G/5G signal kan f.eks. blive nedsat af sne på træerne, det vil en antenne kunne mitigere)

Hvis problemet er, at masten simpelthen er overbelastet med brugere, så vil intet hjælpe. Men jeg tvivler på, at dette er problemet.

Alt i alt: inden du investerer i en dyr 5G router, så prøv med tiltag først på 4G. Antennen, du køber, kan bruges til både 4G og 5G, så den del, vil du kunne fremtidssikre.

Hej Gman, ser først dit indlæg nu - endte med en directionel antenne på taget, hvorfra jeg kan se masten 900meter væk over markerne. Så jeg kører 4G og den har hjulpet gevaldigt. Dertil en Azuz router med satellit for at få vedre signal i hele huset. Problemet blev løst 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis