Bedste opsætning med varmepumpe og fastbrændsel?

Hvordan laver man det bedste anlæg med en luft-til-vand varmepumpe? De fleste er nu gået over til monoblokke. Det vil sige, at al varmeproduktion foregår i udeenheden - udeenheden leverer simpelthen en fremløb, som man indstiller til det, man vil have, og en retur.

Hvordan kan det så være, at alle producenterne sælger meget dyre "indeenheder", der passer til deres varmepumper? Disse "indeenheder" er vel bare en art multitank med VVB, buffertank til varmesystemet, en cirkulationspumpe og måske en trykekspansionsbeholder. Eller overser jeg noget? Jeg har kigget på et Vaillant-anlæg. deres "indedel" koster godt 18000kr, og jeg tænker umiddelbart, at jeg nok kan sammensætte det meget billigere selv. Det skriver, at enheden blandt andet har "hydraulikstation". Hvad Søren er deT? Mener de bare pumpe, trykekspansion og rør? Der er jo ikke noget med kølemiddel eller noget særlig elektronik eftersom, det er en monoblok, der står udenfor??

Huset har ca. 100m2 med godt isoleret terrændæk med gulvvarme samt ca. 50m2 værelser med radiatorer. Derudover skal der jo være varmt brugsvand til køkken, bad, toilet og bryggers.

Jeg kunne godt tænke mig et anlæg med:

1) Luft-til-vand monoblok i omegnen af 12-14kW
2) Lille fastbrændselsfyr, hvor jeg kan smide brænde i på de hårde vinterdage, når jeg har tid.

Jeg tænker, dette kræver en art akkumuleringstank. Men det er godt nok lidt af en jungle. Nogle har separate tanke til brugsvand og akkumuleret opvarmningsvand, nogle holder akkumuleringstanken så varm, at brugsvandet kan køres gennem en spiral. Nogle tanke (eks. vvs-ekspertens multitanke) har en vvb nedsænket i en større buffer/akku, nogle steder forvarmes brugsvandet og færdigopvarmes et andet sted - jeg kan ikke finde ud af, om det så er en separatbeholder eller måske en gennemstrømningsvarmer.

Er der nogen her, der har geniale ideer eller viden, de vil dele?

på forhånd tak!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at stille dit spg på fb i Varmepumpe Forum eller Varmepumpe Fællesskabet  Der er mange dygtige folk i de grupper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis