Fugning ved gipsplader

Hej Alle

Jeg er efterhånden ved at være færdig med at sætte gips op på vores skrålofter, hvor vi nu har loft til kip og med synlige hanebånd.

Men men men, jeg er blevet lidt i tvivl om hvor jeg skal fuge og hvor jeg skal spartle og armere med papirstrimmel. Min umiddelbare tanke var at spartle alle samlinger ved gipsen og så fuge omkring hanebånd, ved tilstødende endevægge og fuge ned igennem kippen også. Men er dette korrekt/ den bedste måde at gøre det på?

Bonus spørgsmål: Hvornår er det bedst at udføre fugningen? Nogen siger før der kommer filt på, andre siger efter filt og mellem 1. og 2. lag maling, men hvad er bedst?

Jeg håber nogen kan hjælpe :D på forhånd tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvad gips møder gips i samlinger og indvendig hjørner anvendes der papirstrimmel også ved kip for at forhindre revnedannelser.
Hvor gips møder et andet materiale skal der fuges. 

Jeg vil sige at fugning er bedst efter filten er opsat ellers kan samlingerne ikke lukkes ordentligt ved hjørner og kanter. Du får desuden en jævn overgang i samlingerne når der fuges efterfølgende. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør

Tak for uddybningen. Vi har eksisterende gipsvægge som den nye gips på skråvæggene kommer til at støde op til, disse er allerede pæne og har filt på sig. Jeg ville egentlig have givet en fuge imellem disse og de skrå vægge, men vil det være dumt? jeg tænker jeg har svært ved at lave det pænt hvis jeg skal spartle på de allerede pæne vægge pga papirstrimmel og så lægge filt på den spartlede del?

Og hvordan får jeg lavet papirstrimlen pænest i kippen? jeg vil jo gerne have så skarp en vinkel som muligt, er der et fif til dette?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa! Ville bestemt ikke anbefale dig at lave gipshjørnerne med papirbånd selvom det er den “rigtige” måde at gøre det på nu om dage. Acrylfuge holder helt perfekt i indvendige hjørner og kan ikke se nogen grund til at bruge papir i indvendige hjørner.

Oppe i kip ved jeg der er nogle malere der bruger en hjørneskinne i papir til at lave en skarp linje. Men der er også mange der bare laver kippen med almindeligt papirbånd så den altså bliver en smule afrundet. Hvad du gør er op til dig selv!

Fugning mellem loft og væg bør udføres med en overmalbar byggefuge(ms-fuge)
Med hensyn yil hvornår du fuger er det efter filten er kommet op. Om det er inden eller efter første lag maling afhænger af dig selv og din finger. Hvis man fuger filten inden den er malet kan man godt få lidt ondt i fingeren eftersom det er rå glasfilt man gnider fingeren henad

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Jeg ville ikke bruge papir i de samlinger du spartler men i stedet selvklæbende væv. Det er godt nok (i teorien) bedre at bruge papir men det er 100 gange nemmere at bruge væv og jeg har aldrig oplevet nogen problemer med væv og jeg har efterhånden lavet en del samlinger på den måde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også