Kan ekstra radiator kobles på

Hej,

jeg bor i lejlighed i etageejendom og har det lidt koldt. Så vidt jeg forstår begrebet har vi et 2-strengs anlæg.

I mit badeværelse har jeg en håndklædetørrer, der kører på fjernvarmen. Lige på den anden side af væggen (den "tørre" ende af badeværelset) er en gang, hvor det for mig at se ville være oplagt at sætte en ekstra radiator op.

Så - jeg ville bare sætte et par T-stykker på lige under håndklædetørreren og føre et par rør ud ad huller til gangen.

Er der være noget jeg skal være opmærksom på her? Kan jeg eksempelvis købe en for stor radiator til rørenes/anlæggets kapacitet? Skal kommunen søges, eller er det bare at melde det til fjernvarmeselskabet?

Mange tak på forhånd.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo større radiator, jo bedre afkøling, men der er også det æstestiske.
Har du direkte fjernvarme, må du ikke lave det selv. Jeg tror ikke fjernvarmeselskabet interesserer sig for om du får opsat en ekstra radiator, men hvordan afregner i for fjernvarmen?
Er der målere på hver enkelt radiator? Hvis det er tilfældet, så spørg om regler ved varmeregnskabsfirmaet.
Afregner i direkte med fjernvarmeselskabet, så har i sikkert kun een forbrugsmåler i lejligheden.

Søren O
Tak for svar Søren. Jeg er vist upræcis, vi har en måler på hver radiator og jeg mener det er HOFOR der opkræver.

Jeg tænkte mere på det ingeniørmæssige og/eller lovgivningsmæssige, om jeg eksempelvis kan risikere at den kun kan blive lunken fordi varmeanlægget ikke har kapacitet nok. Eller om der kunne være problemer med at placere den i en gang, så vidt jeg kan se er normalen at placere under vinduer pga. fordelingen af varme, men det er nok bare en anbefaling. Eller måske kunne det være problematisk at bryde vådrumssikringen, så hele sikringen skulle laves om - eller andre regler jeg ikke kender til :-)

Jeg skal helt sikkert have en vvs'er til at lave det.
Hvad sker der med temperaturen i rummene, hvis du skruer lidt op på termostatventilerne?

fase
Radiatorerne kører tæt på max, der er ikke meget at give af. Jeg har tørreloft oven på lejligheden, og overvejer at åbne op så der bliver loft til kip + hems (højde i midten ca. 4m). Det er en lille lejlighed, men det giver alligevel en del kubikmeter der skal opvarmes. Så jeg kunne måske føre radiatorrør til hems, men der er pladsen sparsom og det synes en del smartere at have radiatorer i stueplan så varmen stiger op. Omtalte gang er lige i midten af lejligheden, resten af radiatorerne i siderne ved vinduerne. Det hele er mere eller mindre lavet til 1 stort rum, og det bliver endnu mere åbent hvis jeg får lov til at fjerne de sidste rester af vægge i gangen og åbne til kip.
Den normale "gammeldags" afregning i boligblokke er afregning med fjernvarmeleverandør efter een enkelt fjernvarmemåler til hele ejendommen.
Herefter sørger et varmeregnskabsfirma for at dele varmeregningen ud til hver enkelt lejlighed efter "varmemålerne" på hver enkelt radiator. Får du sat en ekstra radiator op, skal dette firma "ind over", og sætte "varmemåler" på fen nye radiator.

Søren O
Søren O skrev den 12-11-2020 20:51:16

Den normale "gammeldags" afregning i boligblokke er afregning med fjernvarmeleverandør efter een enkelt fjernvarmemåler til hele ejendommen.
Herefter sørger et varmeregnskabsfirma for at dele varmeregningen ud til hver enkelt lejlighed efter "varmemålerne" på hver enkelt radiator. Får du sat en ekstra radiator op, skal dette firma "ind over", og sætte "varmemåler" på fen nye radiator.

Tak, yes den er jeg med på (roder bare lidt rundt i begreberne). Ellers kommer der vist ballade

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis