Aftaleloven paragraf 6 hvad betyder det på dansk? (mæglersnyd, boligfusk)

Jeg har købt et hus skriver min købsmægler ønsker tilykke og vedlægger en regning. Sælger og hans ejendomsmægler siger det modsatte, at sælger ikke vil have med mig at gøre. Drama. Intet hus - lang næse. Købmægler vil dog gerne have 6.000 kr.

Baggrund:
Sælger og jeg indgår af tale om jeg køber et hus og en mægler bedes om at lave de nødvendige papirer så vi ikke bruger for mange penge på det. Vi skriver under begge to. Jeg får med i aftalen en såkaldt "købsmægler" som efter sælgers og min underskrift råder til at komme med et par tilføjelser til købsaftalen. Det gør vi så og sælger siger nej. Sælger siger at han aldrig vil tale mig (dvs køber) igen. Jeg og købsmægler  siger så, at jeg accepterer den første aftale og gør det indenfor tidsfristen - min (dyre men selvsikre) Købsmægler siger (mundtligt) at sælger er bundet af aftalen men næ nej aftaleloven siger det modsatte i denne elegante og mundrette formulering:

Aftaleloven § 6
  1. § 6
    Svar, som går ud på, at tilbud antages, men som på grund af tillæg, indskrænkninger eller forbehold ikke stemmer med tilbudet, anses som afslag i forbindelse med nyt tilbud.
  2. Stk. 2.
    Dette gælder dog ikke, når afsenderen af svaret går ud fra, at det er overensstemmende med tilbudet, og tilbudsgiveren må indse dette. I så fald skal denne, hvis han ikke vil godkende svaret, uden ugrundet ophold give meddelelse derom. Undlader han dette, anses aftale for sluttet med det indhold, svaret har.
Jeg tror min købsmægler har snydt mig - hvis man kommer med modforslag til en signeret aftale fordi købsmægler skal spille smart - så mister man huset og skal betale gebyr for det. Dette skyldes at hun ikke er jurist og aftaleloven forstår hun ikke.


Bornholm er et dejligt sted.
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker lidt forvirrende. Springer sælgeren fra, alene pga. din mægler gerne vil have ændring i kontrakten? For mig lyder det ikke som om det er mægleren det er galt med, men sælgeren

 

Godt set, sælger har fået et andet tilbud som giver mere i kassen vil jeg tro? Det ser sådan ud:

1. Jeg ser på hus syns det er OK skriver under, sælger skriver under indenfor tidsfrist. Jeg har mulighed for at rådføre mig med købsmægler tidsfrist for det er lidt længere
2. Jeg og købsmægler (fra firmaet købsmægler) sender supplerende forslag om f.eks test for skimmelsvamp lige at se baderum igen osv.
3. Sælger og hans mægler skriver "nej jeg vil aldrig tale med jer igen.."  De henviser til aftale lovens paragraf 6 stk 1.
4. Jeg og købsmægler skriver OK så "ingen krav herfra"
5. Jeg har brugt 9000 kr på mægler og bank og ingen handel ? Eller sælger er bundet til handel også selvom han har solgt til anden side  evt. med større  fortjeneste.  Så hjar jeg stadig ingen handel men udsigt til tidsspilde på en retssag. Mæglerne scorer kassen og jeg spiler tiden og får mere udgiftwer på husleje ?

Firmaet "købsmægler" har ikke jurister ansat men deres hjemmeside er pæn. 

Bornholm er et dejligt sted.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal dele dit spørgsmål i 3:

Kan sælger nægte at sælge huset efter jeres aftale:
Du og sælger havde en aftale om at du købte huset på XX betingelser men at din købermægler kunne override handlen hvis mægleren havde indsigelser.
Din købermægler har så valgt (forhåbentlig i sammenarbejde med dig) har så fundet at der er noget i den oprindelige indgået aftale der ikke var acceptabelt og har så sagt nej til aftalen. Samtidig har i fremsendt et forslag til ændring til den oprindelige aftale således den kan accepteres. Dette forslag har sælger så valgt ikke at acceptere og dermed er handlen aflyst.
I må nu fremsende et nyt tilbyd som det står sælger frit for at acceptere eller at forkaste. En grund til at sælger forkaster kunne fx være at der i mellemtiden er kommet en anden køber der har tilbudt en bedre handel for sælger. Det kunne også være at sælger nu har modvilje til at sælge til dig hvis sælger fx ikke mener at du er en seriøs køber.

Er det rigtigt at jeg skal betale honorar til min købermægler når handlen ikke bliver til noget:
Din købermægler har gjort et arbejde og vejledt dig i forbindelse med denne specifikke hushandel. Din mægler har tilsyneladende fundet et problem i handelsaftalen som du & mægler i sammenarbejde fandt så graverende at i måtte afbryde handlen og fortælle sælger at handelen var aflyst men kunne gennemføres på andre vilkår (vilkår som sælger så afslår).
Du må derfor sige at din købermægler har udført det arbejde du har bedt om og ovenikøbet været sine penge værd idet mægleren har medvirket til at du ikke overtog et hus på vilkår som i åbenbart har fundet forkerte.
Jeg vil derfor vurdere at det er rigtigt at der beregnes honorar til din mægler.

Har jeg fået de rigtige råd/rådgivning fra min købermægler
Det er meget svært at vurdere ud fra det beskrevne. Vi må formode at købermægler og dig var enige om at det var en rigtig beslutning at angribe den oprindelige købsaftale. Hvis du mener at det var et klart forkert råd bør du klage over mægler.

Husk på at salgsaftalen som udgangspunkt skal være rigtig første gang. Købermægler/rådgiver er ikke et frikort til efter at have lavet en salgsaftale at komme med nye krav til sælger efter at aftalen er indgået. Mægler forbebehold er tiltænkt til at kunne rette fejl eller undtagelser som er overset eller ikke gennemtænkte. Det er ikke meningen at forbeholdet skal bruges til en "omgang 2 forhandlinger" herunder ekstra pris afslag efter at salgsaftalen er underskrevet.

Jeg har foreslået en ny aftale, det betyder ikke at jeg ultimativt siger nej til en gammel underskrevet aftale - jeg forstår ikke hvor i loven det står at sælger kan bakke ud og løbe fra sin underskrift. Modparten påstår at

1. Jeg har fået dårlig rådgivning
2. Paragraf 6 siger de kan bakke ud af ny handel.

Jeg forstår ikke hvor det står at gammel handel annuleres automatisk -  Der er forskel på en ny handel og en gammel handel. er er folk som læser noget ind i paragraf 6 i aftale loven som ikke står der så vidt jeg kan se.  Sælger siger egentlig: Købsmægler skal holde kæft ellers kan jeg aflyse handlen og sælgers underskrift er intet værd.

Det virker ikke logisk, medmindre systemet er lavet for at mæglere og advokater skal tjene ponge på usagligheder.  

Udgangspunktet er, at du som sælger er bundet af din underskrift. Køber har i henhold til loven fortrydelsesret i seks hverdage, efter begge parter har underskrevet købsaftalen.

Men sælger har ikke den samme fortrydelsesret.

Normalt er der i købsaftaler et forbehold for købers advokat/rådgivers godkendelse, og mange gange også et forbehold for købers banks godkendelse af handlen.

Populært sagt:
"Hvad mange købere ikke tænker over er, at hvis køber kommer med nye krav i forbindelse med godkendelsen, vil der juridisk være tale om såkaldt afvigende accept.
Hvis køber - eller købers rådgiver - måtte komme med krav om eksempelvis ændring af overtagelsen, forbehold og byggeteknisk gennemgang eller andre krav, der ændrer på aftalegrundlaget, kan du som sælger vælge at afvise købers nye tilbud."   

Det NYE tilbud kan afvises ikke det gamle som jo er signeret. Jeg forstår ikke dette her.

aftaleloven paragraf 6
Svar som går ud på, at tilbud antages, men som på grund af tillæg, indskrænkninger eller forbehold ikke stemmer med tilbudet, anses som afslag i forbindelse med nyt tilbud.

•••

Stk. 2 Dette gælder dog ikke, når afsenderen af svaret går ud fra, at det er overensstemmende med tilbudet, og tilbudsgiveren må indse dette. I så fald skal denne, hvis han ikke vil godkende svaret, uden ugrundet ophold give meddelelse derom. Undlader han dette, anses aftale for sluttet med det indhold, svaret har.



Bornholm er et dejligt sted.
Teksten i § 6 er da helt klar. Når man "forhandler" et tilbud, og når acceptanten(dig) er bevidst om at hans svar ikke stemmer med tilbuddet, må hans mening med at sende det være, at han håber på, at en aftale kan komme i stand på grundlag af den uoverensstemmende accept, og at der altså er en formodning for, at han ønsker sit svar betragtet som et nyt tilbud, hvorved det gamle bortfalder...MEN

du skriver at i har indarbejdet at du skulle have en købsmægler som ville indarbejde nogle tiltag. Det har sælger jo accepteret, og så må du kunne kræve aftalen gyldig efter § 6 stk.2.


 Certificeret Statiker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Finn Bjerke skrev den 11-11-2020 21:05:54

Jeg har foreslået en ny aftale, det betyder ikke at jeg ultimativt siger nej til en gammel underskrevet aftale - jeg forstår ikke hvor i loven det står at sælger kan bakke ud og løbe fra sin underskrift. Modparten påstår at

1. Jeg har fået dårlig rådgivning
2. Paragraf 6 siger de kan bakke ud af ny handel.

Jeg forstår ikke hvor det står at gammel handel annuleres automatisk -
 
Du har sammen med din mægler sagt nej tak til den oprindelige aftale. Da du har et mæglerforbehold er dette helt OK men det betyder dermed at aftalen i sin helhed bortfalder. Du kan ikke efterfølgende "fortryde" dit nej tak.

Det er nu op til dig som køber og sælger at indgå en ny aftale HVIS begge parter kan blive enige om en ny aftale - også selvom denne nye aftale måtte være identisk med den tidligere aftale.
Der er en tilsvarende sag beskrevet meget godt her: https://www.berlingske.dk/privatoekonomi/kan-saelger-bare-springe-fra-sommerhushandel
Hvis du stadig er interesseret i huset på de betingelser der oprindeligt var aftalt (og disse betingelser var fornuftige) så tag da fat i mægler/sælger og forklar situationen stille og roligt uden at beskylde nogle personer for inkompetence, Spille smart, svindel, sammenspisthed eller tilsvarende - Sådanne påstande kan let få personer til at stille sig på bagbenene og forhindre en fornuftig aftale.

Hvis ikke sælger har har anden køber på hånden er han da sikkert stadig interesseret i at sælge sit hus til den pris i har aftalt så det kan være i stadig kan nå en aftale som begge parter finder fornuftig.

Hej Sælger
 Da der er tale om, at alle forbehold er tilbagekaldt, og købsaftalens indhold derfor er gældende, kan du ikke trække dig fra handlen. Der er derfor meddelt endelig handel baseret på købsaftalens vilkår.

Mvh
Købermægler

Hej Køber:
Jeg må desværre beklage, at du ikke har fået ordentlig / fuldendt rådgivning fra din køberrådgiver omkring godkendelsesskrivelser. Sagen er, at sender en rådgiver eller advokat en godkendelsesskrivelse med forbehold, tillæg, indskrænkelser etc. er der tale om en uoverensstemmende accept og dermed et nyt tilbud til sælger. Sælger kan vælge, at takke nej til tilbuddet og dermed er der ingen handel – og det er uagtet om I ”fortryder” og efter vil acceptere indenfor fristen. Jeg har netop gennemgået og drøftet jeres godkendelsesbrev med sælger her på kontoret. Sælger ikke ønsker, at tiltræde jeres nye tilbud – som jf. aftalelovens § 6 stk. 1 er et nyt tilbud, idet jeres svar er tillæg til købsaftalen og med væsentlige forbehold, hvilket ikke stemmer overens med tilbuddet og dermed ændrer aftalegrundlaget. Sælger er således berettiget til, at afvise tilbuddet og dermed ”frigjort” fra købsaftalen. Sælger ønsker ikke, at indgå yderligere forhandlinger med nuværende køber.
 
mvh
Sælgermægler 

Bornholm er et dejligt sted.
Jeg vidste ikke, at det hænger sådan sammen. Men det giver mening.

Men Finn: Sælger aflyser ALT, bare fordi du beder om mulighed for at teste for skimmel? Det kunne jo tyde på, at sælger ved (eller har mistanke om), at der rent faktisk ER problemer med huset. Det burde dog ikke betyde noget, hvis der tilbydes ejerskifteforsikring. Har sælger fravalgt tilstandsrapport (og dermed mulighed ejerskifteforsikring)? Det kunne forklare kovendingen, da sælger i så fald har erstatningsansvar efter handlen.

Mvh. AllanE
Kovending skyldes at han kunne få en bedre pris et andet sted og at han er vred over at han ikke fik hele beløbet med det samm men det er motiv analyse.

Sælger tænker sådan:
1. Der er signeret kontrakt om salget
2. Købsmægler / advokat gør indsigelser i fortrydelsesperioden.
3. Det annulerer kontrakten pr automatik, huset er ikke solgt 

Det mener hun at ejendomsmæglernes forenings advokat siger god for.  Jeg som køber  siger det modsatte - en skriftlig kontrakt er gyldig.
Vi tænker sådan
1. Der er signeret kontrakt
2. Købsmægler / advokat gør indsigelser i fortrydelsesperioden det er en ny kontrakt
3. Sælger siger nej  til det nye
4. Vi accepterer dette nej og den signerede gamle kontrakt er fortsat gyldig. Vi er indenfor tidsfristen. Huset er solgt

Jeg har fået en regning på 6000 kr fra "købsmægler" hvor der står at huset er mit.

Luderne (mæglere advokater den slags) i branchen tænker "lad os få flere penge ud af handler mellem folk, og score fedt på lovsjusk og grumsede for muleringer i lovtekster. "

Det er skammeligt.

Jeg har betalt "købsmægler" 6000 nu vil hun have at jeg i TILLÆG betaler en advokat for at true sælger. Købsmægler har på intet tidspunkt forklaret hvordan aftaleloven ska forståes i denne sammenhæng. 

Bornholm er et dejligt sted.
Det er godt nok ærgerligt!!! Føler med dig, at handlen er glippet. Ved hvordan det er, når man er nået så langt og er begyndt at indstille sig på at skulle flytte.

Men jeg tvivler på, at det er hele branchen der ønsker at score flere penge ved at lade handler gå i vasken. Især ikke i et lille lokalsamfund som Bornholm. Det er ganske enkelt en elendig køberrådgiver, som du har fået fat i. Vedkommende burde vide hvordan reglerne er og skulle som minimum have advaret dig om, at for skrappe modkrav kan have så store konsekvenser. Det må være en del af opgaven som "rådgiver" og dét man betaler for.

Måske skal du foreslå et afslag i prisen...det må trods alt også være i rådgiverens interesse at forsøge at lukke den lidt pænt i forhold til dig.


Mvh. AllanE
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også