Vurdering om væg er bærende eller ej

Hej!
Vi står og skal til at flytte snart og har et stort ønske om at nedrive en enkelt væg i vores hus.
Dog er vi i tvivl om væggen er bærende eller ej. Så inden vi kaster os ud i ingeniør beregninger ville vi høre om nogle af jer kan give en vurdering af det.
Jeg har markeret væggen med rød på plantegningen, og også vedhæftet den oprindelige tegning af huset. 

Håber I derude kan hjælpe.
Mvh. Nichlas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bedste bud - det er den ikke - hvis væggen er på tværs af tagryggen. 

Mvh Troels
Hejsa,

Konstruktionsingeniør her!
Væggen er med 99% sikkerhed ikke bærende. Den er dog stabiliserende for huset, men du har en del stabiliserende vægge tilbage så jeg ville ikke være super nervøs. Hvis det giver dig ro i maven så få dog en beregning, men vær forberedt på at den kan vise at du ikke kan fjerne den uden at lave forstærkninger.

Og så skal der altid lige været et fysisk tilsyn for at sikre at der ikke er en håndværker der i sin tid har lavet en hovsa løsning der gør at spæret på en eller anden måde ligger af på alligevel - det er set før :)

Tusind tak for svarene! :) Kan I anbefale nogen virksomheder ift. at få lavet en beregning? 
Du skal finde en lokal ingeniør, ellers ender du bare med at betale for ekstra transport mv.


Ask
NichlasKoppen skrev den 12-11-2020 12:47:28

Tusind tak for svarene! :) Kan I anbefale nogen virksomheder ift. at få lavet en beregning? 

 Hvor i landet bor du da? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Vi overtager huset 1 december som er i Værløse :) 
Den væg fjerner du bare. Den er der ingen grund til at gå til ingeniør med. 
Børgealle tak for dit input. :) Kan du beggrunde hvorfor du mener den bare kan fjernes? 
Som der tidligere er nævnt i tråden ligger dine spær ikke af på væggen. Alle vægge i et hus er stabiliserende, men du har så rigeligt andre vægge der stabilisere.
Jeg kan regne på det og du kan betale mig hvis du gerne vil have jeg tager ansvar, men du kan også bare lytte til de råd der kommer på et forum som dette.
Hvis du vil have mere ro i maven, kan du kravle på loftet, løfte isoleringen over væggen og se om der skulle være nogen spær eller andre bjælker der hviler på muren.
Tak for det uddybende svar Børgealle.
Det lyder til du har godt styr på det. Af nysgerrighed, må man så spørge hvad sådan en beregning ville koste?
Rigtig god weekend.  
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis