Hjælp til reparation af stenhøj kompressor.

Jeg har købt denne fine stenhøj kompressor og kan se at det ligner der mangler et motorværn og måske en udskiftning af presostat? Problemet er at jeg ingen idé har til hvordan ledningerne skal monteres (der er ingen farve koder på) eller hvilken type motorværn der skal på? Håber nogen herinde har lidt forstand på det og vil dele ud af det :-) 
Jeg har købt denne fine stenhøj kompressor og kan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
billede af klem kassen på motor og af pressostat .  det er en 10 hk trige motor . det er primært hvordan at ledningerne skal forbindes i motor . og hvad at der evt mangler ud over et motorværn . 
Havde du tænkt dig at starte den 10 HK motor direkte? Det kræver en kraftig installation. Startstrømmen er 5 til 7 gange normalstrømmen, altså 77,5A til 108,5A. Det vil sige en forsikring på mellem 50A og 63A.
Du bør få installeret en stjerne trekant starter. Motorværnet er normalt indbygget i stjerne trekant starteren.

fase
Hvis du vil starte motoren direkte, skal du forbinde de tre faser til henholdsvis klemmerne W1, V1 og U1. Klemmerne V2, U2 og W2 skal så forbindes direkte (luses). Så vil jeg anbefale at du tilslutter gennem et magnetbetjent motorværn, som styres af "signal" fra din pressostat.
Vil du tilkoble stjerne-trekantstarter, så se på dette link.

Søren O
Nej nej Fabrin så stor en installation kræver det ikke. Den vil kunne starte direkte på 25 A sikringer, da starttiden kan være meget kort. Især hvis man har en lille tidsforsinkelse på afblæsnings ventil. Altså så den afblæser tryk i 2-3 sekunder efter start.
Har du mulighed for 25A sikringer så skal der bruges en magnetbetjent motorværn. Og så den tidsblok som kan forsinke afblæsningsventil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
har tidligere haft 63 a ind og det kan nemt laves igen der skal laves en lille tavle mere ved siden af den iksisterende
. valgte bare at nøjes med 16 amp da vi fik ny tavle for 15 år siden . så forsikringer ind er store nok til det . bor på et nedlagt landbrug hvor at der tidligere var alverdens udstyr .
Annonce
ev elmand skrev den 20-09-2021 11:43:12

Nej nej Fabrin så stor en installation kræver det ikke. Den vil kunne starte direkte på 25 A sikringer, da starttiden kan være meget kort. Især hvis man har en lille tidsforsinkelse på afblæsnings ventil. Altså så den afblæser tryk i 2-3 sekunder efter start.
Har du mulighed for 25A sikringer så skal der bruges en magnetbetjent motorværn. Og så den tidsblok som kan forsinke afblæsningsventil. 

 Erik, min beregning går på værste tilfælde, og derfor er min beregning, som jeg har beskrevet. Hvis der kan startes uden tryk på systemet, er belastningen helt anderledes, og startstrømmen anderledes med hensyn til varighed. Som du skriver vil en tidsblok til forsinkelse af afblæsningsventil gøre god gavn. Lad od nu se om en 25A sikring kan gøre det. Du har under alle omstændigheder en startstrøm som beregningsgrundlag på ca. 77A. Varigheden kan måske gøres kortere med en forsinkelse af udluftningsventilen.

En 25A sikring kan afhængig af typen holde til mellem 75A og 92A i 5 sekunder. Så strømmen skal være faldende indenfor 5Sek. 

fase
Strømmen er altid faldende indenfor den allerførste sekund, efter at motoren er begyndt at trille rundt.
Det der kan gå galt med kompressorer er netop at der opbygges tryk i mellem røret ( røret imellem tank og cylinder ) meget hurtig. Og det kombineret med en elmotors dårlige trækkraft under opstart gør at den faktisk ikke kan trække op i omdrejninger. Så stopper motoren og vi er ved de 77 A og så kan vi naturligvis ikke komme videre. Derfor er stjerne trekant startere ikke egnet til kompressorkørsel, medmindre man afblæser under stjerne kørsel hvor den kommer op i omdrejninger men ikke har fuld trækkraft.
Derfor skal motorens belastning reduceres meget ved at afblæse mellem røret i 2-3 sekunder så motoren kommer op i omdrejninger. Så kan man lukke afblæsning og det kører med de 10 HK. ( 7,5 kw 15,5 A)
Nyere modeller har indbygget ventil løftere til samme formål.
Det kører naturligvis uden alt det gejl allerførste gang man starter op imod en helt tom tank. Men man vil jo gerne i gang igen på en tank med tryk på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis