Lime krydsfinerplader sammen?

Hejsa

Jeg skal bruge en bordplade, til et skrivebord, i målene 70-80cm x120cm
Jeg har set at Jem og Fix har birketræs-krydsfinerplader i 80x120, i 12mm.
Spørgsmålet går egentlig på, om jeg kan købe sådan to, og lime dem sammen? Tror I det vil fungere? (Eller har I andre gode idéer?)

Jeg tænkte at smøre et tyndt lag trælim, på hele pladen (evt trække over med tanspartel?)
Lægge dem ovenpå hinanden, og sætte skruetvinger i hjørnerne(Jeg har vist kun 4) , og noget tungt på midten..

Link


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er netop ude u at afklare, om det er et håbløst projekt.🙂
Grunden til jeg ville købe dem i Jem og Fix, er det de koster 159,- per stk. Og målene kan bruges uden tilskæring. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har praktiseret det for nylig, til en plade som skulle stå under et køleskab i et udhus, d.v.s. 60 x 60 cm.
Jeg brugte ikke skruetvinger, men limede med alm. hvid trælim og skruede pladerne sammen fra “undersiden”.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Min erfaring med disse plader fra jem og fix er at de ikke er særlig rette/lige/flade. Jeg blev i hvert fald skuffet over kvaliteten.
Pris og kvalitet hænger nok sammen, selvom det er noget de fleste af os kæmper imod🙂

Jeg har en dyksav, og målene er ikke faste, så jeg vil evt. Kunne skære 1cm af hele vejen rundt efter limen er tør.

Jeg tænkte også, at det måske gav mening, at skrue kørte skruer op fra undersiden, selvom der vel ikke kan være så meget trækkraft i så korte skruer?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg har også brugt tricket med korte skruer fra undersiden og hvid trælim og derefter savet kanten ren med en dyksav. Det fungerede perfekt og har holdt siden. Je brugte rigeligt med skruer..
Jeg synes ikke at kvaliteten på Jem og Fix’ birkefinér er særlig høj. De yderste finérlag er papirstynde og flosser nemt.
Mht. limning kan du eventuelt bruge havefliser eller lignende til at sikre et jævnt pres - husk dog at lægge noget imellem, så pladerne ikke får skrammer 🙂


Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis