Hvilke vinduer til 70'er-hus?

Hej

Vi har købt et gult murstenshus fra starten af '70-erne, og der skal sættes nye vinduer i. Vi havde egentlig besluttet os for IdealCombi (enten FrameIC eller Futura+), men nu er vi kommet i tvivl. Derfor: Hvilke træ/alu-vinduer synes I, er de bedste på markedet? Og hvilke synes I, passer bedst til et hus fra 1970'erne? Vi vil gerne have så smalle rammer som muligt, men det skal jo selvfølgelig også passe til huset. 

Tak!
Vh. Lisa
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det kommer helt an på hvordan huset ser ud.
Har du mulighed for at indsætte et billede. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS


Billeder af huset fra for- og bagside. Vi ønsker sorte vinduer på såvel inderside som yderside. På bagsiden et par store fastkarmspartier fra gulv til loft og terrassedøre med vinduesprofil. Terrassedørene skal kunne åbnes 180 grader, det er vist heller ikke alle steder, de kan tilbyde det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er vist et spørgsmål om religion herinde.
Men jeg står i et tilsvarende dilemma med mit eget hus, så når opgaven er udført, må du gerne smide et par billeder herind til inspiration. :-) 
Googlede lige modellerne for at se forskellen, til et gult hus i klassisk 60-70er typehus stil ville jeg nok tage frame ic, er i helt opsat på sort? Udenfor kan det nok gå men det vil stadig virke lidt malplaceret som var det en overskuds vare fra et andet nyere byggeri, hvad med koks/granit eller hvad fanden man nu kalder en mørk grå?
Og som en person der har haft sorte vindueskarme før jeg renoverede ville jeg lige påpege støv som skal støves af konstant da de eller ser koksgrå ud... (meget bitter erfaring som også haves fra sorte flise gulve med glans)
Håber mit svar kan bruges 
Når nu du spørger til helhedsindtrykket, så tænk på hvilken farve træværket skal have på gavle, stern,inddækninger og evt plankeværk. Det tror jeg er betydeligt mere vigtigt end rammeprofilen.

Der er ikke ret mange farver der går godt med sorte vinduer - Hvidt puds, sort tag og inddækning i zink bruges i nye huse/bygninger og fungerer sammen. Men det har i aldrig været filosofien i 70'er husene - de havde jo som bekendt vinduer primært jordtoner af grøn, brun og rød som harmonerede med tag, gavl og murværk. (og du skal ikke male din evt. sydvendte gavl sort eller din nordvendte hvid - med mindre du er meget glad for at male gavl ofte)

Mvh Troels
LisaSJ skrev den 10-11-2020 15:00:37

Billeder af huset fra for- og bagside. Vi ønsker sorte vinduer på såvel inderside som yderside. På bagsiden et par store fastkarmspartier fra gulv til loft og terrassedøre med vinduesprofil. Terrassedørene skal kunne åbnes 180 grader, det er vist heller ikke alle steder, de kan tilbyde det.

Tilslutter mig koret af mennesker og fraråder alt for mørke karme indenfor - især om sommeren er det træls med alt det pollen der flyver rundt. 

De fleste producenter af terrasse og vinduesdøre tilbyder maling i separat indvendig og udvendig farve, de fleste tilbyder også dørbremse på deres dørelementer - såfremt døren skal kunne åbnes mere op end 90 grader afmonteres bremsen ved at fjerne en skrue og man skal så fiksere den ad anden vis (eg. krog) når man åbner. Såfremt de skal kunne åbne til 180grader er det under alle omstændigheder et krav at elementerne rykkes frem til forkant af facaden så hængslerne holder døren fri fra hjørnet.
Et alternativ til fastkarms partier og alm døre kunne også være en foldedør - dyrere end de andre modeller men ligeså tæt og isolerende, det helt store plus er at det giver mulighed for at stort set hele facaden kan køres til side om sommeren så man får maksimal åbning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også