Miele vaskemaskine centrifugerer ikke godt

Hej
Vi har en Miele Novotronic W1613, som er 5-10 år gammel. Vasker fint, men det sker ofte at vasken er våd, dvs. centrifugering/bortpumpning virker ikke som det skal. Der er ikke unormal larm ved centrifugering som tyder på at der er et leje der er gået eller andet som jeg kan registrere. Jeg har ikke meget forstand på hvidevarer.
Vi har renset trævlefilter.
Er der nogen der ved hvad det kan være? Kan der evt. være nogle rør/kanaler i maskinen som er stoppede til gennem årene?
Kan det betale sig at få nogen til at komme og se på den, det koster ofte 1000 kr bare i startgebyr, og maskinen har jo en vis alder?
Nogen anbefalinger på godt hvidevare reparationsfirma omkring Randers?

Mvh. Niels Sloth
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er luftslangen til pumpen der er stoppet til .Den sidder i venstre side bagved front pladen .Det nemmeste er at tage fronten af samt venstre sideplade så kan man nemt tage den af og rense den .Det tager ca 30-45 min

Mange tak for det, det forsøger vi. Nogen tips til hvordan man får fronten af? Der er en umbraco skrue lige under lågehullet, og så er der et par små over og under låsen til lågen. Ikke nogen bag sæbeskuffen. Desuden en i hver side af toppladen.
/Niels
Prøv først at tage toppladen af og se om du kan nå slangen derfra. Ellers tager du sæbeskuffen ud, så skulle der gerne vise sig en skrue til at løsne betjeningspanelet. Når betjeningspanelet er fjernet, er der en skrue i hver side, som holder fronten fast. Lågelåsen er tilsluttet med et stik.

fase
S. Fabrin skrev den 16-11-2020 12:04:13

Prøv først at tage toppladen af og se om du kan nå slangen derfra. Ellers tager du sæbeskuffen ud, så skulle der gerne vise sig en skrue til at løsne betjeningspanelet. Når betjeningspanelet er fjernet, er der en skrue i hver side, som holder fronten fast. Lågelåsen er tilsluttet med et stik.

 ikke på en miele

Niels Sloth skrev den 16-11-2020 11:05:54

Mange tak for det, det forsøger vi. Nogen tips til hvordan man får fronten af? Der er en umbraco skrue lige under lågehullet, og så er der et par små over og under låsen til lågen. Ikke nogen bag sæbeskuffen. Desuden en i hver side af toppladen.
/Niels

 umbraco skal ud fjeder omkring bælgen tages af og bælgen skal tages af fronten skruerne i låsen skrues ud .låsen lader du bare være den sidder fast bagved .Til sidst er der de to skruer i bunden af fronten så kan hele front pladen lige pilles af .toppladen pilles af ved at der sidder 2 små dæksler i højre og venstre side af toppladen i siderne ved  fronten .bagved de 2 små dæksler sidder der en skrue den løsnes og toppladen kan pilles af .sidepladen sidder fast med nogle skruer i fronten nogle bag på og et par stykker oven på men det giver sig selv hvilke skruer det er .slangen går fra pumpen op langs kanten og op i et tee stykke .læg lige mærke til hvordan slangen sidder oppe ved sæbeskuffen i den holder den er klemt fast i  .Det er vigtigt at den kommer til og sidde på samme måde igen da der eller ret hurtigt går hul på slangen .

Du kan hvis du vil nu du har det hele skilt ad lige pille den store slange af der sidder oppe på sæbeskuffen og rense den .Den virker som vandlås og kan godt med tiden stoppe til
Annonce
Mange tak for tips, luftslangen var helt stoppet, er renset nu, og maskinen centrifugerer bedre nu.
Toppladen skulle af først, ved at de to skruer skulle skrues halvt ud, så trykker men på dem og pladen løftes af. Betjeningspanelet løftes op, herunder sidder der to skruer som skal af, desuden de to skruer ved låsen og den store under lågehullet. Frontpladen sidder også med to dutter der passer til huller i bunden af pladen, men den kan løftes af nu. Sidepladen skrues af med skruer foran, i toppen og bag, og så kan man se slangerne, som sidder præcis som Jensen har forklaret. Luftslangen går fra pumpen forrest på maskinen til vandindtaget bagest, den var helt stoppet med snask, jeg fik jaget en pind igennem og skyllede den godt igennem.
Slangerne så stadig fine ud, der var lidt rust i bunden og omkring sæbeskuffen, men jeg tror at vi har vaskemaskine et par år endnu. Jeg er overrasket over hvor servicevenlg maskinen er, det var ret nemt at komme til det hele.
Mange tak igen, specielt til Jensen!

Mvh. Niels
Eminent at du har givet en så udfyldende tilbagemelding   .

fase
Hej med jer, jeg oplever helt det samme med vådt tøj og har taget toplåget af som beskrevet. I toppen bagtil til venstre sidder den sorte slange rigtigt nok, og da jeg afmonterede den, så fandt jeg en lille kugle. Er dette børnenes legetøj, eller er det meningen den skal ligge der?

https://photos.app.goo.gl/igBN2CwscQLsQQVP9
Så vidt jeg kan se, er det en kugle, som skal være der og fungere som kontraventil.

fase
Har et par gange i de senere år oplevet fedt- eller sæbeblokeringer i bl.a. afløbsslangen og afløbsrøret(I sidstnævnte version kommer der vand på gulvet). Tænker det er en bieffekt af at det anbefales at vaske med minimal temperatur. Kører selv en tom varmest mulig vask en gang imellem.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis