Miele vaskemaskine centrifugerer ikke godt

Hej
Vi har en Miele Novotronic W1613, som er 5-10 år gammel. Vasker fint, men det sker ofte at vasken er våd, dvs. centrifugering/bortpumpning virker ikke som det skal. Der er ikke unormal larm ved centrifugering som tyder på at der er et leje der er gået eller andet som jeg kan registrere. Jeg har ikke meget forstand på hvidevarer.
Vi har renset trævlefilter.
Er der nogen der ved hvad det kan være? Kan der evt. være nogle rør/kanaler i maskinen som er stoppede til gennem årene?
Kan det betale sig at få nogen til at komme og se på den, det koster ofte 1000 kr bare i startgebyr, og maskinen har jo en vis alder?
Nogen anbefalinger på godt hvidevare reparationsfirma omkring Randers?

Mvh. Niels Sloth
Hej Vi har en Miele Novotronic W1613, som er 5-10... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,
Selvom dette er en lidt ældre tråd, så vil jeg godt lige give mit besyv med :)
MANGE tak for denne vejledning og specielt uddybelse af adskillelse, nu kan min Miele vaskemaskine igen - helt super.
Vil så sige at de der 30-40 minutter nogen skrev det tog, blev næsten til 3 timer, adskillige sår på hænderne og ganske få dele til overs bagefter 😂
Nå, men tak for at dele ud af jeres visdom.
Mvh
Lasse I.
Hej
Min Miele laver det samme med slatten centrifugering, virker som om den ikke pumper vand ud , men når jeg vælger andre programmer end bomuld 95-30 grader. Så virker den , feks stryget .
Ved 60+95 grader bomuld lyser desuden overdosering, og det er ikke tilfældet.
Hvis jeg så køre en ekstra centrifugering, er tøjet tørt , men jeg kan se mens ekstra centrifugering kører og vandet pumpes ud ( kan høre og se slange tømmer vand ud ) at der er som om vandet er fyldt med sæbe .
Så er det programvælgeren der er fejl i ?
Det er en Miele uden elektronisk display.
Jeg vil gerne prøve at fikse men processen med rense slanger lyder omstændig - selv om jeg er stædig og fix på fingrene .. men er det mon besværet værd ?
Bh Sidsel
Ja, det er med 99% sikkerhed skidt i slangen. Det starter med at være nogle gange. Det virker som om, den har sprungen centrifugeringen over.

Vores Miele havde det samme problem. Der var rigtigt meget skidt i slangen. En blanding af sæbe og fnuller, som kunne klemmes ud, som når man klemmer tandpasta ud af en tube.
Hejsa, og undskyld jeg bumper dette emne.

Jeg har en W5873 Edition 111, som heller ikke slynger ordentligt mere.
Håndklæder kan næsten vrides, selv om de er slynget ved 1600 omd/min.
Den slynger heller ikke så lang tid, som jeg mener at huske den skal.
Vælger jeg ekstra slyng, tager den vand ind, før den slynger. - Er dette normalt?

Er det en fejl, som kan afhjælpes, med ovenstående metode, må jeg i gang i weekenden...

På forhånd tak for info! :)
Annonce
Det er defekt / skidt i  pumpen - stoppet trevle si,   - knækket afløbsslange ELLER måle slangen til vandstand der skal renses som beskrevet i denne tråd. 
Så du skal prøve at lade den tage vand ind i f.eks. et skylle program. Så lytter du ved udpumpning. Er der ordentlig tryk på strålen ud i afløbet, Kører pumpen overhovedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-08-2023 23:55:25

Det er defekt / skidt i  pumpen - stoppet trevle si,   - knækket afløbsslange ELLER måle slangen til vandstand der skal renses som beskrevet i denne tråd.
Så du skal prøve at lade den tage vand ind i f.eks. et skylle program. Så lytter du ved udpumpning. Er der ordentlig tryk på strålen ud i afløbet, Kører pumpen overhovedet. 

Ja pumpen kører. Og trevlesien/pumpevingerne er renset, Afløbsslangen ligger som den skal.
Men den slynger ikke så længe, som jeg mener at huske den skal.
Rens og kontrol af slanger kommer først så...

Så jeg må prøve at eksperimentere med den, i weekenden, hvis der ikke kommer noget i vejen...
Mange tak for vejledningen!

Hejsa igen!

Fik så skilt maskinen ad.

Selve skylleslangen, og den flade filtertank, samt selvfølgelig pumpehus og si, var mere rene end forventede.
Så af med de to tynde slanger, fra pumpehus og op til kugleventilen.
Den første antydning, af hvad der ventede, kom da jeg åbnede ned til kuglen.
Den var halvt dækket af mudder.
Da slangerne så kom af, og jeg ville skylle dem gennem, var de helt stoppet!
Intet vand kom gennem, og et stykke antennekabel, måtte agere rensebånd.
Ud kom en stor håndfuld slam-orm! Ikke rart at se/lugte. Men nu er maskinen igang med en maskinrens...
Jeg håber det hjalp..!  :-D

Med venlig hilsen!
Og mange tak for hjælpen..!
Tonni 
Sådan, Det skal nok virke nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-08-2023 22:20:23

Sådan, Det skal nok virke nu. 

 Og det gjorde det! Maskinen har ikke kørt bedre, i flere år... :)

Jeg fandt en temmelig informativ video, som giver en god idé, om hvad man skal gennem, på youtube.
Den er godt nok på anglisk, men er alligevel et kik værd.

https://www.youtube.com/watch?v=r2bulzg80kw

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis