Gulvvarme - skidt for indeklimaet?

Vi har haft en del gulvvarme under diverse klinkegulve. De er blændet af for mange år siden. Det eneste sted der i dag er gulvvarme, er i badeværelserne. Her har jeg bemærket meget mere støv end andre steder i huset. F. Eks. på håndvaske og cisternen. Min næste tanke er så: Flere og flere mennesker klager over problemer med lunger og vejrtrækning. Så tænker jeg at gulvvarme til stadighed hvirvler støv op i langt højere grad end vi er vant til med radiatorer, som også hvirvler støv op, men i en anden højde.
i grunden får vi jo et forkvaklet forhold til varme, som ude i naturen kommer oppefra.
hvad tænker I ?
ingeborg

Når lysten driver værket
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den største fejl man laver ved gulvvarme, er temperaturen. I stedet for en fremløbstemperatur på f. eks. 60 grader burde man sætte den til ca. 37 grader - så vil comforten blive meget bedre.

Det hobbyværksted, jeg er en del af, har skiftet et gammelt oliefyr ud med en varmepumpe til gulvvarmen. -og der er blevet en væsentlig bedre indeklima der i stedet for den tørre/støvede luft/lugt der var før.
-og rengøringen er faktisk blevet nemmere - 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Øhh  "Det hobbyværksted, jeg er en del af, har skiftet et gammelt oliefyr ud med en varmepumpe til gulvvarmen. -og der er blevet en væsentlig bedre indeklima der i stedet for den tørre/støvede luft/lugt der var før.
-og rengøringen er faktisk blevet nemmere - " hvad er det i dette svar som du synes indikere at du er inde på noget rigtigt. Vil mene at den store flade som gulvarmen har med en meget lavere temp simpelthen ikke har opdrift til at hvirvle støvet rundt. Det ( støvet) bliver det af at der er mennesker som færdes i rummet. Her hvor jeg bor har vi ikke gulvarme, men det er et dejlig tørt hus så her ligger der osse støv. Vi fik lavet gulvarme i badeværelset samt isoleret gulvet og det gjorde at fra at være klamt og koldt blev det varmt og tørt. Men jeg vil gå med så langt at jeg synes osse at gulvarme er noget opreklameret, lige bortset i baderum, og at folk bruger alt for meget krudt på at grave alting op og lave gulvvarme.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den største bidragyder til støv er faktisk støvsugeren. Udblæsningsluften hvirvler støvet rundt. Efter vi fik centralstøvsuger er støvgenerne faldet markant.

De værste er de små robotstøvsugere der kører konstant. Deres væsentligste bidrag er, at flytte specielt det fine og lette støv fra gulvet op på borde og hylder.

Gulvarme kontra radiatorer betyder mindre angående støv, men opdriften ved de lavere temperaturer ved gulvvarme betyder også en del som Kovas påpeger.

Vi har både gulvvarme overalt og centralstøvsuger med et langt bedre indeklima end før og væsentligt mindre støvgener.

Eneste ulempe er den lange slange. Det kan godt være lidt bøvlet at håndterer sådan en anakonda.

Vi har stadig støv i badeværelserne, men det stammer hovedsageligt fra håndklæderne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kolde gulve vil være mere fugtige end opvarmede gulve, og fugtige gulve vil holde bedre på støv. Kan det ikke være årsagen?

Søren O
Annonce
Næppe. Der skal trods alt en del fugt til at holde på støvet, og længe inden vil fugten mærkes som ubehagelig at færdes på.

Desuden vil et koldt gulv der danner kondens påvirke rumtemperaturen så markant, at det i praksis nok ikke forekommer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
har i overvejet at gøre rent
I forhold til støv mærker jeg heller ikke den store forskel med gulvvarme vs. radiator.

Der hvor jeg mærker indeklimaproblemer med traditionel gulvvarme er, at det hurtigt kan blive ulideligt varmt samt at gulvfladen bliver ubehageligt varm at gå på (det første er mest udbredt for nye huse, det sidste er mest udbredt i ældre huse).

Derudover kan kombinationen af ventilationsanlæg og gulvvarme give et så knastørt hus, at det genererer generelt og giver tør hud, samt tørre øjne og slimhinder.

Intet er af dette er dog deciderede støvproblematikker.
Svar til Larsen 56
det er måske fordi jeg går op i hygiejne jeg stiller spørgsmålet. Så langt rækker dine tankeevner sikkert ikke. Du fik svar på dit eget flabede svar mr. Larsen

Når lysten driver værket
Ingeborg , det er ikke gulvvarme i har i badeværelset men varme i gulvet så det er lunt at gå på med bare fødder........
Den største bidragyder til støv er faktisk støvsugeren. skriver Ranzau , det vil sige at det er ikke støvsugere man bruger ude i de små hjem , men støvspredere , og når støvspreder posen er tom så skal man fylde den op med støv så støvsprederen har noget at sprede ,   lyder det vrøvlet , ja men det er årets store nyhed , hvis du vil undgå støv i din bolig , skrot støvsugeren     

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis