Gulvvarme - skidt for indeklimaet?

Vi har haft en del gulvvarme under diverse klinkegulve. De er blændet af for mange år siden. Det eneste sted der i dag er gulvvarme, er i badeværelserne. Her har jeg bemærket meget mere støv end andre steder i huset. F. Eks. på håndvaske og cisternen. Min næste tanke er så: Flere og flere mennesker klager over problemer med lunger og vejrtrækning. Så tænker jeg at gulvvarme til stadighed hvirvler støv op i langt højere grad end vi er vant til med radiatorer, som også hvirvler støv op, men i en anden højde.
i grunden får vi jo et forkvaklet forhold til varme, som ude i naturen kommer oppefra.
hvad tænker I ?
ingeborg

Når lysten driver værket
Vi har haft en del gulvvarme under diverse... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Karl Smart—— du lever virkelig op til navnet! Ved du hvad et HEPA filter i en støvsuger er? Jeg ved det, fordi min søn har været i NILFISK  branchen i snart 30 år. (Direktør i Consumer for DK og Skandinavien) ... og så handler det om at lufte ud mens man støvsuger, skifter  pose og HEPA filter. Det er IKKE støvsugning som i oldemors tid. De fleste tror at mindre kan gøre det og udnytter posen til det yderste! 

Når lysten driver værket
For snart mange år siden blev det påvist at dagligs gøremål som eksempelvis støvsugning hvirvlede partikler op i boligerne. Som jeg også husker det, spillede Nilfisk en vigtig rolle i undersøgelser og udvikling af bl.a. filtre og centralstøvsugere.

Som jeg også husker det spillede Nilfisk desuden en vigtig rolle i klassificeringen af Epa filtre, hvor højeste grad af filtrering, Hepa 14 kun tillader 5 partikler pr. liter luft over et givet tidsrum.

Hvad jeg med derimod med bestemthed husker, er sundhedspersonalets målrettet søgen efter viden om partikler der kan påvirke sundheden som Kanmandet rigtigt påpeger vigtigheden af, og der er ingen modsætning i begge undersøgelser.

Til oplysning kan jeg nævne, at Novo Nordisk Prisen sidste år gik til Hans Bisgaard, professor på Institut for Klinisk Medicin og leder af den kliniske forskningsenhed COPSA "for banebrydende forskningsindsats for at forstå, hvordan astma og andre inflammatoriske sygdomme opstår tidligt i livet, og hvordan man kan forbedre behandlingen af disse sygdomme."

At alt dette er gået under radaren hos karl smart er ikke mit ansvar.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau.... netop!🤗

Når lysten driver værket
Radiatorer cirkulerer luften rundt i boligen. Ved gulvvarme har varmen ikke samme egenskab og luften vil være mere død.
Dette gør nok at støvpartikler daler ned og ikke cirkulere i luften "hele tiden".
Indeklima mæssig vil gulvvarmen gøre luften mere tung i en bolig end radiatorer og kræver tildels mere tilførelae af frisk luft og/eller udluftning. 

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Tak for svaret Martin. Det blev jeg lidt klogere af! 

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis