Har du forstand på ekstern emhætte motor?

Hej LDSere.
En lille udfordring,har en fancy indbygget emhætte over vores kogeø. Der ligger så et stykke fra i taget en ekstern motor.

suger fint, larmer overhovedet ikke, MEN styringen er noget l....fjernbetjeningen er ringe og appen til telefonen er elendig.
Jeg vil så lave min egen styring, da kogepladen kører wifi så skal lys&sug starte når kogepladen tændes. Det er umiddelbart intet problem.
Mit problem er at der går 5 ledninger til motor (230v) 3 hastighedstrin, en common og en 0(tror jeg) - vi bruger kun højeste trin nr. 3 da vi alligevel ikke hører den. Er der en der har forstand på hvordan det fungerer på sådan en motor? - hvad gør jeg hvis jeg bare vil have trin 3 på motoren til at køre hele tiden?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Motoren er nok lavet med forskellige viklinger til forskellige hastigheder. Det letteste er at sætte styringen på niveau 3, og så måle spændingen på terminalerne hvor motor kablet er forbundet.
Du kan sikkert se på undersiden af printet, hvad der er 0, da den næppe går gennem relæerne. Det står muligvis også på printet under ledningerne - svær at se på billedet.
jenshøj skrev den 10-11-2020 10:54:21

Motoren er nok lavet med forskellige viklinger til forskellige hastigheder. Det letteste er at sætte styringen på niveau 3, og så måle spændingen på terminalerne hvor motor kablet er forbundet.
Du kan sikkert se på undersiden af printet, hvad der er 0, da den næppe går gennem relæerne. Det står muligvis også på printet under ledningerne - svær at se på billedet.

 Tak for svar, Det står umiddelbart under ledningerne, hvor der er en common (rød) den blå er 0 og så hhv. trin 1-2-3 hvor den sorte er trin 3.

Det jeg finder en smule underligt er, hvis jeg sætter styring på trin 3 (fuld sug - som man siger) så får jeg 230 på terminal 3 (den sorte) men omkring 80-100 på 1&2.

Det jeg egentligt blot ønsker er kun er starte motor på fuld effekt. Syntes ikke lige jeg kan gennemskue det og den italienske producent svarer ikke.
Prøv at afmontere de 2 ledninger som du har en formodning om er trin 1 og 2. Det du måler kan godt være spænding der kommer tilbage oppe fra motor, hvis viklinger ikke er adskilte. Så vil de 2 andre ledninger virke som midter udtag på en transformator.
Det er langt fra " dagligdags " opgaver for elektrikere m.m. så der er nok ikke andre måder end prøve sig frem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis