Frithængende massiv bordplade (væg til væg)

Hej alle sammen.

Jeg står og pønser på at lave et væg til væg skrivebord til mig og konen i vores nye kontor.
Pladen vi har kigget på er en massiv træplade med mål på 3000x620x27.
Væggen i sig selv er 3m lang, og vi vil gerne prøve at undgå at bruge bordben, og lave et frithængende skrivebord.
Vi har kigget på diverse løsninger på nettet, men er i tvivl om hvilken løsning der skal til for at kunne dække vores behov.
Væggen er af mursten og vi har kigget på disse bordbæringer som en mulig løsning: Bordbæringer
Hvis jeg sætter en lægte på hver væg og ellers kører med de bordbæringer, vil det kunne være nok til at der kan stå en computer eller to på bordet + skærme, + man evt. læner eller sidder på bordet, uden at det hele braser sammen, eller begynder at "hænge" nedad?
Har pladens tykkelse noget at gøre med stabiliteten - skal vi op i en 40mm tykkelse eller er det ligemeget?

Har en skitse af vores rum og indtil videre planlagte løsning: Skal jeg forstærke bordpladen med en sarg, og evt. lægter mellem bordbæringerne?

Har set en der lavede et skrivebord uden brug af bordbæringer, men havde en lægte på alle 3 sider af væggen - dog er personens skrivebord noget kortere end vores og tænker at det nok ikke kan lade sig gøre for os Billede

Håber i har nogle inputs der kan gøre mig klogere i hvad der er bedst at gøre :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har engang lavet noget lign, dog kun 280 cm lang, men tænker det ikke gør nogen forskel:

Vi brugte en helt alm billig laminat køkkenbordplade. satte en lægte på hver "endevæg"

Nedenunder havde vi 3 velvokse hyldeknægte. Fordelen ved ikke at have en lægte til at støtte bagerst er - når nu du selv siger at det skal bruge som kontor.

Så kan du lige trække bordpladen 5-7 cm ud fra væggen Således det er let at føre alverdens kabler og stik dåser op eller ned under, hvis du fx vil have selve computeren stående under bordet, eller en printer fx.

I midten tildøjede jeg et tyndere bræt med en stopklods
i hver ende, hvilket så udgjorde en glimrende opsamlingsbakke for diverse småskruer, jumpers og lign (det var også mit PC-værksted.

Og dette var endda på en gipsvæg ikke mursten. Det er en del år siden så det var dengang man ikke havde fladskærme men CRT -skærme (også derfor vi rykkede den lidt ud for ellers kunne der dårligt stå en CRT-skærm med tastatur foran i dybden.

Og så lige det du kalder "bordbæringer" det kalder jeg hyldeknægte, men det er vist det samme. Det er i al fald den løsning jeg ville vælge, og så som sagt måske 5 bm ud fra væggen, så man kan let kan putte en stikdåse eller andre kabler op og ned bagved.

Men den konstuktion havde altså to ret tunge CRT-skærme på + man kunne sidde en person ovenpå uden det gav sig en millimeter.
Sarg er ikke nødvendig, medmindre du vejer 150 kg, og konen ligeså og i begge skal sidde på, så er det nu nok.
Men til det brug du beskriver behøver du i al fald hverken bordben, eller lægte på bagvæggen.

Altså det kan du sefølig godt gøre hvis du ikke skal have nogen enheder til at stå under bordet. Som printer Router, en Radio, selve computeren, en scanner eller andet, og der ellers er adgang til en stik-kontakt "oppe i bordhøjden".

Du kan naturlig vis også blot bore passende store huller i pladen til de kabler der nu skal op og ned, men så mister du igen dybde på bordpladen.
fuerzzz1 skrev den 10-11-2020 04:06:32

Hov nu så jeg lige at det du kalder borbæringer er det jeg kalder hyldeknægte, men det var sådan jeg ville gøre, og så montere pladen 5 cm ude på så du let kan putte stikdåser og andre kabler op og ned bagved.

 Går også og kalder dem hyldeknægter. Faldt bare lige over Bauhaus's betegnelse på et par hyldeknægter som kunne holde til ekstra meget gods. :)

Tænker faktisk at bore et hul med et kopbor og bruge en ledningskjuler. På den anden side er den lange væg en smule skæv, ment på den måde at den bølger som et s, så måske det ville være pænere at lave en afstand over det hele, så det ikke kun var nogle steder at der var afstand, mens resten var tæt mod væggen.


Du kan sætte et 63x125 mm. spærtræ på tværs, 10 cm. inde, fra bagkanten af bordplade. Bjælkesko på væggene i siderne og spærtræet ned i.

 

Jeg ville foretrække hyldeknægte. Den  125mm  spærtræ kan godt komme i vejen hvis man ønsker at sidde ved bordet med benene over kors.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis din plade er en spåntræ-s laminat plade, så som en bilig bauhaus køkken bordplade, så er din løsning med hyldeknægtene fin, og du har nok i at sætte 3 knægte op, og de 2 lister i enderne.

Er det en lim-træs plade, så kan den bære mere, og så kan du bruge samme metode som på dit billede, med en bjælke på langsiden og en i hver ende.
bjælken på langsiden behøver ikke være hele længden, den kan fint "bare" være 100-150cm på midten.
Et stykke 75x75mm vil være fint nok, og være nok til at kompenserer for skævhederne i lang-siden/muren.

Tredje mulighed er som gravko foreslår, 2 stykker spær-træ (på højkant) under pladen, og så fæstnet i bjælke sko monteret på endevæggene.
Men som ev-elmand skriver, så være OBS på om der er frigang nok under bjælkerne til benene når man sidder på en kontor stol, evt. med krydsede ben.

 

ev elmand skrev den 10-11-2020 19:20:00

Jeg ville foretrække hyldeknægte. Den  125mm  spærtræ kan godt komme i vejen hvis man ønsker at sidde ved bordet med benene over kors.

 Så har man 1) meget lange ben eller 2) sidder med bordpladen mast i maven... Og en høj bordplade for at få plads til at have benene over kors - hvor hvis der er plads til det, er man ikke jordens højeste person.

Jeg er 190 cm. og fra hoftefremspring til knæ er der 46 cm.

 

Jeg tror vi er ret en enige faktisk.

Du kan sefølgelig også blot sætte "et par klodser" på bagvækken" til at støtte den med, behøver ikke være i hele længden.

Men medmindre de er meget tykke - ala klodserne på en Europalle, så løber du igen ind í kabel problemet, de skal jo ikke gå ud verr over bordkanten får jeg ud fra?

Jeg er flyttet siden, (pga konen skred) men det nye sted har jeg lavet en af-art af samme koncept:

Jeg har ikke hverken et decideret kontor, soveværelse eller stue (det hele er i et).

Så for at undgå et sandt inferno af kabler til alverdens dimser,  gjorde jeg følgende:

Købte et ret tungt, men lavt sofabord (i 32 mm plade) som vejer som et ondt år.

Dernæst "bordben" på ca 10 Cm i Jem og Fix tror jeg det var (koster næsten intet).

Uden på dem har jeg så lavet en "sokkel" men som kun er ca 7-8 cm høj, og malet i tilsvarende farve som selve bordet.

Grunden til at lige holde 2-3 cm fri er for ikke at klemme kabler med størm eller signalet op til skærmen.
På den måde kan du gemme stort set alt "kabelrod" og endda selve computeren inde i selv soklen på sofabordet.

Det er faktisk ret smart, især hvis ens "setup" skal stå midt i et rum (så folk let kan falde over ledningerne, eller hvis man har børn), og man ikke har et decideret "kontorhjørne - eller rum".

Jeg er i al fald mægtigt tilfreds med løsningen og 95% af mine kabler til alverdens ting er ude af syne, selvom hele min . hvad skal man kalde det - infocentral - står midt i et rum.

Der er kun 2 synlige kabler som alligevel går under sofaen, og derfor kun er synlige på de 20-30 cm mellem min sofa og sofabord - det er den til strøm og den til Internet.

Jeg kunne endda spare den til internet ved at gå med WIFI men det er jeg for konservativ til endnu ;)
God fornøjelse !

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også