Rede teleskop udtræk der sidder fast?

Hej, har lige fået et hus hvor der er 2 Asko ovne med pyrolyse og teleskop udtræk og udtrække sidder helt fast.

Er der en måde at rede dem på? Jeg kan nemlig ikke finde et sted man kan købe dem som reservedele

Tænker at ligge dem i brun sæbe og så prøve at sprøjte noget ovnrens derind, men tænker ikke det kan rede kuglelegene hvis smørelsen er brændt af pga. pyrolyse?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke tænke på at sprøjte ovnrens ind i en ovn med pyrolitisk rens, Det kan ødelægge den pyrolytiske emalje ifølge brugsanvisningen.
Hvis du har renset ovnen pyrolytisk med teleskopudtrækket monteret kan det godt være lidt svært at få det til at virke. Prøv at trække udtrækket enkeltvis ud for at løsne det. Det kan få kuglelejet til at at fungere.
Har du et typenummer på ovnen, så der måske var en mulighed for at finde en brugsanvisning/manual måske på asko.
Manualer


fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2020 21:31:20

Du skal ikke tænke på at sprøjte ovnrens ind i en ovn med pyrolitisk rens, Det kan ødelægge den pyrolytiske emalje ifølge brugsanvisningen.
Hvis du har renset ovnen pyrolytisk med teleskopudtrækket monteret kan det godt være lidt svært at få det til at virke. Prøv at trække udtrækket enkeltvis ud for at løsne det. Det kan få kuglelejet til at at fungere.
Har du et typenummer på ovnen, så der måske var en mulighed for at finde en brugsanvisning/manual måske på asko.
Manualer

 Jeg ville ikke sprøjte i ovnen, jeg ville sprøjte skinnerne, men det er en OP8636S og har fundet https://cjdele.dk/gorenje/ovn/teleskopudtraek_3_niveauer_saet_-471093?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner som ligner det er det samme selvom de ikke nævner den i deres liste med 

ASKO: OP8656S
Hvor den her er OP8636S

Edit: Men jeg ved ikke om de tidligere ejere af huset har brugt ovnrens
I det link, jeg har henvist til, kan du taste typen på ovnen ind. Fra side 30 og frem kan du læse, at ved pyrolytisk rens skal du fjerne ekstra udstyr som udtræk. Det gælder for flere fabrikater. Jeg kan af erfaring fortælle, at det passer. Udtrækket kan sikkert fjernes ved at løfte lidt op i det og trække ind mod midten. Prøv det. Når udtrækket er ude kan du give det lidt spiseolie for at få det til at glide lettere. RTFM (read the fucking manual)   

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2020 21:56:08

I det link, jeg har henvist til, kan du taste typen på ovnen ind. Fra side 30 og frem kan du læse, at ved pyrolytisk rens skal du fjerne ekstra udstyr som udtræk. Det gælder for flere fabrikater. Jeg kan af erfaring fortælle, at det passer. Udtrækket kan sikkert fjernes ved at løfte lidt op i det og trække ind mod midten. Prøv det. Når udtrækket er ude kan du give det lidt spiseolie for at få det til at glide lettere. RTFM (read the fucking manual)   

Udtrækket er ude af ovnen, så det er kun skinnerne i sig selv

Hmm ville tro at spiseolie ville brænde og sætte sig mere fast, ville tænke noget olie ala https://www.harald-nyborg.dk/produkt/zipper-spray-300ml der er egnet til 250+ grader ville være bedre?

Hvis du skal smøres noget der skal sidde i din ovn, skal det være fødevaregodkendt, alt andet vil formentlig afgive skadelige stoffer.
Prøv at tage telefonen og ringe til hvidevare service forretning. Der er stor sandsynlighed for at de kan få fat i et par nye
Hvis skinnerne er ude, så tag fat i delene og kør det frem og tilbage, så kører det igen.Olien i det link du henviser til, skal du ikke bruge. Jeg har prøvwet at have skinnerne siddende i ovnen mens den rensede. Det dur ikke, men skinnerne virker stadigvæk.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis