EL i velisoleret udhus - hvilken type materiel?

Har et spørgsmål ang el-installation i et udhus. Må der bruges almindeligt installationsmateriel, altså almindelige indendørs fuga kontakter/afbrydere mm i et sådan hus eller skal der bruges materiel med IP44 eller højere?  Selve huset er jo tæt og isoleret med 145mm isolering i vægge samt knap 200mm på loftet og derfor ikke vand/fugtplaget, dog er det ikke et opvarmet hus.  Vil gerne lave en nogenlunde udgiftsberegning på hvad der skal bruges, så jeg ved hvad jeg skal bede om at få lavet samt har en ide om, hvad selve stumperne kan koste.  På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge normaltæt (indendørs) materiel og almindelig installationskabel. 

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2020 12:18:36

Du kan bruge normaltæt (indendørs) materiel og almindelig installationskabel.

 Tak, det mente jeg også var i orden. Om det så skal være kabel eller trækkes i rør må vi jo så se i forhold til hvad der er smartest. 

Om det så skal være kabel eller trækkes i rør, må vi jo så se i forhold til, hvad der er smartest.
Du bør skelne mellem kabel og ledninger trukket i rør. Begge dele er OK, men kabler trukket i rør er overkill. Der kan i øvrigt laves en pæn installation med ledninger trukket i rør med fittings. Det kræver omhyggelig planlægning og er besværlig at ændre på.

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2020 13:06:47

Om det så skal være kabel eller trækkes i rør, må vi jo så se i forhold til, hvad der er smartest.
Du bør skelne mellem kabel og ledninger trukket i rør. Begge dele er OK, men kabler trukket i rør er overkill. Der kan i øvrigt laves en pæn installation med ledninger trukket i rør med fittings. Det kræver omhyggelig planlægning og er besværlig at ændre på.

 Ja, det er enten kabel alene eller PVL ledninger trukket i rør. Vælger nok sidstnævnte løsning, for installationen skal gemmes i loft og væg, så en rørinstallation kan jeg umiddelbart bedst lide, selvom jeg godt ved, at de fleste idag bare trækker kabel, da det ofte er billigere..

Ledninger i rør er nemmest at ændre eller reparere. Og når du laver det, skal du være opmærksom på, at der kun er plads til to ledninger i hver klemme i afbryder eller stikkontakt.

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2020 21:40:12

Ledninger i rør er nemmest at ændre eller reparere. Og når du laver det, skal du være opmærksom på, at der kun er plads til to ledninger i hver klemme i afbryder eller stikkontakt.

 Ja, derfor kan jeg også bedst lide PVL i rør som installation, hvis der skulle opstå behov for ændring eller udskiftning. Har en el-mand til at lave det, skal bare have beregnet hvad der skal bruges af stumper. Tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis