Er min gearkasse helt i stykker?

Hej jeg håber på, at får lidt hjælp af jer here inde. Jeg har en bil af mærke Peugeot 206. Jeg havde lidt svært at skifte gear på 1 og når jeg skal bakke. Min kobling funger fint, når man træder i pedalen. Min mekanikker sagde, at min ”kobling var træt“ (ved ikke hvad han mente). Jeg ville ikke reparer koblingen, da jeg kunne godt kører med bilen i de andre gear (fx 2, 3, 4 og 5). Køre omk. i et år uden at reparer koblingen.

Men efter jeg kom fra arbejde, så skulle Jeg bakke ud, og mens jeg sætte den i bag gear, skubbede jeg til noget i gearkassen. Nu er der ikke noget “gear i kassen“. min gearstang, kan bevæge sig frit. Er det gearkassen som er i stykker? For det siger min mekaniker nu.
Hvad tror i? og Hvormeget koster det at lave den, så min mekaniker ikke snyder mig.

mvh Valon

Hej jeg håber på, at får lidt hjælp af jer here... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Få lige lavet koblingen nu du er i gang. Den er tilsyneladende dødssyg.

fase
Ja jeg syns nu det lyder som om det er gearkablet det er galt med helt fra starten. "Min kobling funger fint, når man træder i pedalen. "

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 09-11-2020 19:07:30

Ja jeg syns nu det lyder som om det er gearkablet det er galt med helt fra starten. "Min kobling funger fint, når man træder i pedalen. "

Hvis koblingen ikke kobler ud, når der skal sættes i første eller bakgear vil gearet "børste tænder" eller give en lyd fra sig, når gearet kobles ind, afhængig af hvor slidt koblingen er. At køre i et års tid med en defekt kobling eller skiftemekanisme er simpelthen at bede om problemer. 


fase
Har du aldrig prøvet at skifte gear uden at koble ud. Det lader sig med lidt øvelse fint gøre. Nu er det sådan, at besvarelser på spørgsmål her på siden er absolut afhængige af de oplysninger, der gives, og derfor bliver svarene sommetider også af same grund forkerte. Men når mekanikeren i dette tilfælde siger, at koblingen er træt, vil det være nærliggende at tro på mekanikerens udsagn. Dette sammenholdt med oplysningerne fra spørgeren tyder på en dårlig kobling. At spørgeren ikke har villet få bilen repareret på et så vitalt punkt, er hans valg.

fase
Hvis man søger lidt så viser det sig at der findes et repsæt til gearstang til de pågældende biler. Jeg tvivler på at spørgeren kan skifte de andre gear med en dårlig kobling uden at han ville mærke det. Men som du siger der er ikke mange oplysninger at gøre med. Det skulle self ha været undersøgt nærmere inden gearkablet/stangen gik helt i udu. Men hvis det  var mig ville jeg da starte med at reparere gearet og derefter mærke om der også er noget med koblingen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
vi er enige, det burde mekanikeren have gjort. Trådstarteren spørger netop fordi han ikke selv er i stand til at stille diagnosen.

fase
Nu bliver jeg helt nysgerrig...

Jeg købte engang en Seat Cordoba fra 1997, hvor 4. gear var defekt (ja den var billig).

Altså den "børstede tænder" hvis man ville skifte til 4. gear, men KUN til 4. gear, alle andre gear virkede fint ? Hvad ville den sandsynlige defekt så være der?

Ja vi fandt aldrig ud af den inden vi skrottede den da den skulle til syn, men af ren nysrerrighed?
Skiftegaffel Slidt?

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis