Dampspærre or not - isolering på mur

Jeg har en hulmur i tegl inde såvel som ude, som er hulmursisoleret.

Min oprindelige plan var at klæbe 50 mm. multiplader på, men skidtet skal laves nu og her, og hurtigt - og jeg har ikke rigtig tiden til at hygge med det, så har behov for at lave det, så jeg kan gå til og fra arbejdet efter behov.

Min tanke er i stedet at skrue 19x100 mm. forskalling på murpap, rulle 20 mm. Rockwool lamelmåtte ud i mellem forskallingen, 12 mm. OSB med fer/not og afslutte med ét lag fibergips.

Dampspærre placeret lige bag OSB’en giver i min verden ingen mening i praksis. Den bliver hurtigt ødelagt af skruehuller anyways.

Så, alternativt ville jeg så placere den direkte på muren... 

Men, inden jeg bøvler med den. Er der overhovedet nogen grund til det, når vi snakker 20 mm.?
... fordi her er der jo også en chance for der en dag skal hænges noget tungt op, hvor limrem og seler typen, alligevel vil foretrække en karmskrue der får fat i murværket.

Isoleringen er ikke så meget for isoleringens skyld, men for akustiken og mit OCD omkring hulrum.
Der skal ikke laves el på væggen i øvrigt.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror jeg ville droppe de 20 mm isolering. Der vil være mulighed for skimmelsvamp på din nuværende mur, hvis du ikke fjerner al organisk materiale - tapet, tapetklister m.m.
Murpap bag forskalling på en isoleret hulmur? Er der fugtproblemer?

Søren O
Søren O skrev den 08-11-2020 09:56:16

Tror jeg ville droppe de 20 mm isolering. Der vil være mulighed for skimmelsvamp på din nuværende mur, hvis du ikke fjerner al organisk materiale - tapet, tapetklister m.m.

 Der har ikke siddet noget på væggen før af den slags, og den er allerede støvsuget og vasket ned i grundrens, forud for min oprindelige plan :) 


 

Så er det da bare på med noget isolering, jeg ville dog nok gøre plads til mindst 45 mm.

Søren O
Så vidt jeg kan gennemskue det du skriver vil du bare sætte en plade på for at rette op. Det er i min optik spild af penge det du har gang i. Det giver ikke noget på varmeregningen den eneste der vinder er din tømmer handel.

Jeg ville til hver en tid lime multiblokke på i stedet for det er ikke så svært som man skulle tro men kræver man er omhyggelig

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 08-11-2020 11:43:56

Så vidt jeg kan gennemskue det du skriver vil du bare sætte en plade på for at rette op. Det er i min optik spild af penge det du har gang i. Det giver ikke noget på varmeregningen den eneste der vinder er din tømmer handel.

Jeg ville til hver en tid lime multiblokke på i stedet for det er ikke så svært som man skulle tro men kræver man er omhyggelig

 Væggen er fin lige, min udfordring er at jeg får svært ved at finde tid til opgaven, andet end halve timer her og der, hvorfor murearbejde ikke er at foretrække.

... men kan godt være, det bare er det jeg skal gøre.

Nu vi er der, er der så nogen holding til at bruge Skamol...? Andet end prisen. Her tænker jeg styrke i pladerne og man eventuelt kunne spare lidt kroner/øre, med en anden klæb end den der hører til systemet. For der må være guld i den blanding.

 

Annonce
Hvis væggen er fin, og i øvrigt hulmursisoleret, forstår jeg slet ikke hvorfor du vil klaske et lag nyt beklædning på?
Hvad er det helt konkret du ønsker at opnå som du ikke allerede har? 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-11-2020 15:49:19

Hvis væggen er fin, og i øvrigt hulmursisoleret, forstår jeg slet ikke hvorfor du vil klaske et lag nyt beklædning på?
Hvad er det helt konkret du ønsker at opnå som du ikke allerede har?

 Vi er faktisk tilbage ved dampspærren, bare den på loftet (... og kan diskutere nødvendigheden, når nu det har holdt i 50 år).

Det er en 70’er hytte med 234 cm. til spærene, så der er ikke meget loftshøjde at lege med. Der skal ny dampspærre på loftet, men loftet kommer ikke til at dække remmen helt, men slutte 2-4 mm. over den. Her ville det være nemmest at føre dampspærren 10-15 cm. ned af væggen, klæbe den fast, og sætte “noget” op foran... Eller føren den videre helt ned ad væggen.

Remmen ligger et par centimeter inde på muren, nogle steder næsten helt ud til... Og det er alt det der fedteri arbejde jeg ikke lige mener jeg har tiden til at nusse med

Men det er bestemt muligt jeg overtænker tingene :)


 

Der skal ikke dampspærre på væggen, den er tæt i sig selv.
Det er spild af både tid og penge at lave et nyt lag på muren bare for at skjule den dampspærre som kun mangler 2-4 mm
Når du sætter dampspærre op, lægger du en lille stribe damp spærre klæber oppe i hjørnet ved mur / rem. Så sætter du loft op, og skyggelister. Dampspærre skæres lige ved kanten af skyggeliste, de giver jo ca. 10-15 mm så dine 4 mm er dækket.
Du skriver: "Det har holdt i 50 år såeee" Det er også korrekt men har sikkert været ved 52 -100 mm isolering og så er det faktisk godt nok. Men nu isolerer vi jo til 350 - 400 mm og så kan der ske ting og sager med utæt dampspærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved godt væggen i sin nuværende stand ikke behøver dampspærre, det var aldrig en del af spørgsmålet.

Der kommer helt sikkert ikke skyggelister op nogen som helst steder... Den er no go.
Der er ikke møj’ isolering oven på remmen på bagmuren... Der ligger bare et spær jo :)

Men jeg tror jeg ser om jeg kan få banket lidt på remmen så den ligger lige. Så sømmer jeg en klemliste på og fuger tæt ned til muren efterfølgende... Og væggen bliver bare pudset.

Tak for input :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis