Husvandværk

Hej.
Jeg er nyt medlem, og har lige købt en ældre ejendom. Jeg skal renovere hele gården over nogle år, men mit første problem er vandværket.

Der er privat boring på gården, og vandværk af ældre dato. Det virker fint nok, problemet er at hydroforen taber lufttrykket over tid, så pumpen starter alt for tit og kører for kort. Så kan jeg tæppe vandet af og fylde luft på, og lukke vand på igen, og så kører det fint i 14 dage.
Spørgsmål:
Når anlægget kører så er jeg i tvivl om der skal være åbent for luften ind i toppen af hydroforen, for anlægget starter kompressoren hver gang pumpen starter, og som det er nu, fiser luften bare ud af overtryksventilen fordi hanen er lukket.Det blev lidt langt, men håber I forstår.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
WVelkommen på LDS
Den blå beholder (med kompressor) er et vandrensningsanlæg som sikkert kører med automatisk filterskyl. Vil tro at du kan finde en betjeningsvejledning på nettet - ellers kontakt Silhorko i Skanderborg. Vandrensningsanlægget er en selvstændig enhed der ikke har noget at gøre med hydroforbeholderen.
Hydroforbeholderen er beholderen til venstre. Den gule hane kender jeg ikke funktionen på - hvad er der tilkoblet. Der skal være helt lukket til hydroforbeholderens top, ellers forsvinder luften i beholderen. Når du "fylder luft" på hydroforbeholderen kan du godt "snyde lidt". Efter du har tømt beholderen for vand, kan du pumpe ca. 1 bar luft på hydroforbeholderen før du starter for vandpumpen. Det giver større kapacitet på hydroforbeholderen - og færre start/stop af din pumpe.

Søren O
Den gule hane ser ud til at kunne bruges til at pumpe luft på hydroforen, så den skal normalt være lukket. Trykafbryderen på toppen af hydroforen skal du prøve at stille så den stopper ved 4,2 Bar og justere differenstrykket så er omkring 3 til 3,5 Bar. Jo større differens jo færre start af pumpen.

fase
Tusind tak for svar begge to. Den gule hane er som gættet, rigtig nok til at fylde luft på hydroforen, ved igangsætning af anlægget. Og trykafbryderen er indstillet til 4,1 bar og start ved 3 bar. Så det virker. 😊
Min undren er bare hvorfor den starter kompressoren hver gang den starter pumpen. Hvis den gule hane er lukket, og anlægget ikke lige er ved at lave en renseproces, så skyder den bare luften ud af overtryksventilen, med et ordentligt knald til følge. Så jeg tænkte på om den gule hane skal være åben til at fylde en smule luft på hydroforen hver gang den kører med pumpen. Ellers kunne man lige så godt sætte pumpen til at kører når den laver rens, på døgn-uret..😊
Og luften forsvinder over tid selv om hanen er lukket. Måske fordi jeg har problemer med at pumpen tager motorværnet, når den kører renseproces. Ikke til dagligt, kun når den skal kører længe. Skal have fat i en elektriker der lige kan se på det problem. Men det bevirker i hvertfald at hydroforen går tør for vand og lukker luften ud i vandrøret til huset.
Annonce
Der skal normalt ikke fyldes luft på hydroforen, hver gang pumpen starter. Kører kompressoren lige så længe som pumpen?

fase
Ja det gør den nemlig. I mit hoved skal kompressoren kun kører når der er behov for luft.
Så tænker der er en hane der skal stå anderledes.

Hvad styrer driften af pumpen? Hvis pumpen er forbundet så den starter og stopper sammen med pumpen lyder det lidt mærkeligt. Hvis du vil have automatisk påfyldning af luft, skal du gøre det ved at føle på niveauet i tanken, og styre kompressoren på den måde.

fase
Umiddelbart så tændes pumpe og kompressor af trykkontakten oven på hydroforen. På samme tid. Tænker om kompressoren skal styres af døg uret som styrer skyldning af filteret?
Jeg er ret sikker på at kompressoren "kun" skal ilte vandet i "Silhorko" renseanlægget. I toppen af denne beholder sidder en luftudlader, som skulle hindre overskydende luft i at komme ud af dine vandhaner. Måske er det vandrensningsanlægget der ikke fungerer optimalt.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis