Vand på fyr hjælp

Hej derude
Jeg har et meget gammelt fyr som ikke virker. Altså ingen varmt vand eller varme på radiatorer. Har ikke forstand på det her men har læst mig frem til at det kan være noget med vandtrykket.
Hvordan og hvilke "knapper" skal jeg rykke på for at fylde vand på rørende?

Tak på forhånd 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Sidder der ikke en låge på forsiden af dit gasfyr. Bag den sidder der sikkert et manometer. Lad os få et billede af det før du går videre.
Til højre i billedet er der bundet en nøgle fast. Kunne det tænkes at den røde slange passer på rørstudsen - gerne et billede.

Søren O
Det kan jeg ikke se på dit billede, men måske er der en slangetilslutning ved det fastbundne fastnøgle. Derfor ønske om flere billeder.

Søren O
Trykket skal vise ca. 1,5 bar. Men imellem 0,5 - 2,5 bar vil være ok for at fyret kan køre. Hvis det er under 1 så kan du lukke vand på. Der skal tilsluttes en slange eller åbnes for 2 mindre haner hvor der allerede er en slange. Der ser ud som om det er lidt til højre for billedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:
Virker din cirkulationspumpe - og kører fyret? Cirkulationspumpen vil afgive lidt lyd når den kører - prøv evt. at lytte med en "pind" (f.eks. en skruetrækker) mellem pumpe og dit øre.
Når du engang skal fylde vand på dit anlæg åbner du blot stophanen ved den fastbundne nøgle og åbner for vandhanen. Det er ikke lovligt med permanent monteret slange til vandpåfyldning, så tag den af ved vandhanen.

Søren O
Dedt ser ud til at vandtrykket er OK, men termometret viser 20°, så spørgsmålet er: Har du tændt for strømmen til fyret, kører cirkulationspumpen, er der ikke noget, der skal lyse, når fyret er tændt? Det ser ud til at fyret er sat på vinterdrift, så det er OK.

fase
Hvordan tjekker man pm cirkulationspumpen virker? 
Mortenmmm skrev den 08-11-2020 10:29:04

Hvordan tjekker man pm cirkulationspumpen virker?

Ved håndspålæggelse  . Mærk om den er varm, eller sæt klingen af en skruetrækker på pumpen og læg øret på skaftet, så burde du kunne høre, om pumpen kører. Du bør kunne høre en summende lyd.

På dit sidste billede er der over manometret to røde knapper, som kunne ligne termosikringer, prøv at trykke på dem.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis