Afslutning rundt om vinduer, indendørs

Hej!
Jeg og kæresten er netop flyttet i 100 år gammelt hus. Huset i sig selv står bundsolidt, men der er nogle "småting" som vi ønsker at ændre og give en overhaling, da de tidligere ejere var et gammelt ægtepar og i de sidste mange år, ikke har formået at fikse de småting der var.
Vi har bl.a. kastet os over at fjerne alt tapet i stuerne, for at få fuldspartlet og malet.
Og her når vi så til mit spørgsmål: For da vi fjernede tapetet, fandt vi at, tapetet havde et overlap med vinduesrammerne, og da vi fjernede tapetet stod vi nu med et hul rundt om vinduet hvori vi kan se isolationen. Vores førsteindskydelse var at indsætte en fugebund, og så lave en fuge mellem vinduet og væggen. Men efter at vi har fjernet alt tapet, kan vi se at kanten rundt om vinduerne svinger utrolig meget i bredde. Så en fuge ville ikke være flot. Hvad gør man med sådanne noget her? Skal man sætte lister på i stedet? Vi er helt grønne som husejere, og det er en kæmpe læringsprocess. Har vedhæftet et par billeder af vores udfordring.  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg ville nok prøve at jævne de værste ujævnheder ud med spartel og dernæst sætte en liste på som du også selv nævner. Hvis du vælger en flad liste kan den skæres til så ydersiden følger lysningen og inderkanten er parallel med indersiden

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 07-11-2020 14:42:33

Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg ville nok prøve at jævne de værste ujævnheder ud med spartel og dernæst sætte en liste på som du også selv nævner. Hvis du vælger en flad liste kan den skæres til så ydersiden følger lysningen og inderkanten er parallel med indersiden

Okay helt sikkert. Tusind tak. Det vil jeg tage et kig på så. :)

Og hvordan skærer man den til ? ? For du finder ikke den helt rette bredde i liste der præcis følger murens skævheder. 
Skær listen til i længde og holde den ind imod muren, men på en måde så den er parallel med vindues kanten, giv den eventuelt et par små dykkere. Så skal man have et mål for hvor langt den skal "flyttes" for at komme ind og sidde perfekt på vindues karmen. Så laver man en klods på netop denne bredde, og trækker den ned langs muren sammen med en blyant. Så har du en streg at save efter og listen vil følge ujævnheder på muren men stadig ligge pænt på karmen.
Nu er det fine hvide vinduer så det vil være en fordel at købe hvide lister. Dykkerhuller kan du lukke med en smule hvid malerfinish. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også