Opmåling før køb af radiator

Jeg skal have indkøbt et par radiatorer, men jeg er gevaldigt i tvivl om, hvordan jeg måler op, så de passer til rørene. Jeg har smidt de gamle radiatorer ud, så jeg kan ikke bare måle dem.

Den ene radiator har fremløb øverst til højre, returløb nederst til højre og tilgang til gulvvarme nederst til venstre (beklager hvis terminologien er off).
Den anden radiator har fremløb og returløb i højre side.

Hvorfra og hvortil skal jeg måle for at få højden på den radiator, der passer? Er det bare et centermål på begge rør, skal jeg lægge lidt til eller hvad er vi ude i?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er radiatorerne jo i en standardstørrelse, så selv en lidt upræcis opmåling burde guide dig ret klart hen til en bestemt standard model. Det er nok billigere at tilpasse ldit på rørerne end at få en radiator specialfremstillet på milimetermål.

Det der med gulvvarmen forstår jeg tilgengæld ikke. Normalt skal vandet løbe en vej igennem en radiator, men det lyder nærmest som om du har 3 tilkoblinger. Det virker ikke som en optimal konstruktion.


Ask
Jeg er i tvivl om, hvad der helt præcist er hvad. Men der er to tilkoblinger i højre side og én i venstre. Hvor vandet kommer fra og løber til, er rent gætværk fra min side.

Men hvis jeg køber den radiator, der passer bedst på målet. Så bør jeg kunne tilpasse resten under tilkoblingen?
Har du smidt alle dine radiatorer ud, så du slet ikke har noget at måle after?
Normalt er der vel ca. 3 cm. afstand mellem de lodrette rør og radiator. Det vil sige max. radiatorbredde er afstanden mellem frem- og returløb minus ca. 6 cm.
Så skal du have den rigtige radiator - varmeafgivelse (kw) skal passe til lokalet.
Det var meget almindeligt at tilslutte gulvvarme under radiator ved fremløbet, og retur fra gulvvarme til radiatorens returløb under gulvoverfladen.

Søren O
En radiatorventil eller radiatorforskruning fylder 4,5 cm fra center af røret til kanten af radiatoren. De 1/2" huller i radiatoren sidder 2,5 - 3 cm fra top og bund alt efter hvilke mærke det er. Afstanden fra væggen til midten af røret skal du også tage hensyn til, men du burde kunne finde tegninger på de forskellige producenters hjemmeside.
Alle radiatorer har ens huller i alle hjørner, så når du monterer bestemmer du selv hvilke der benyttes til til og afgang og hvilke der skal have prop eller luftskrue.
Hos hederstoker.dk kan jeg se at man vælger radiatorer efter rumstørrelse og så må de jo tjekker op på målene efter de anvisninger der er givet her i tråden. Man kan få radiatorer i 1 - 2 eller 3 lags med og uden termiske plader imellem. Så samme med samme fysiske mål kan de opvarme forskellig størrelse rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis