Meget ujævn græsplæne - what to do?

Hej,

Jeg har i år købt mit første hus, og alt indenfor er efterhånden ved at tage form - så nu er jeg i gang med at planlægge alt hvad der skal ske med haven.

Baghæven er utrolig ujævn med større huller der falder flerecentimere og er 1-3 meter i diameter forskellige steder i haven. Samt flere knolde og mindre huller hist og pist, det gør den ubehagelig at gå på hvis man ikke er opmærksom, og det er kun et spørgsmål om tid før nogen vrikker om derude.

Jeg sidder og kigger lidt på forskellige læsninger til at få den planet af så den bliver nogenlunde lige samt få sået nyt græs. Det grås der ligger der nu er meget groft og ikke særlig pænt at se på.

Hvad vil være den bedste løsning i forhold til at få rettet det mestet af baghaven af? Jeg startede ud med at kigge på at bestille jord hos en vognmand og simpelthen sprede over det hele. Det virker dog som en meget dyr løsning og jeg er i tvivl om resultatet?

Alternativt har jeg kigget på at leje en større fræser også fræse hele haven op også anlægge græs igen efter jorden selvfølgelig er spredt ud mere plant.

Er der andre der har erfaringer med at rette en have af eller kan komme med anbefalinger? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg ikke set projektet, men hvis det er virkeligt slemt, så ville jeg fræse hele plænen op (evt. skrælle de øverste 5cm af og køre det væk), jævne den med afretterbom (stort område) eller en almindelig rive, hvorefter du kan så nyt græs. Hvis det er mindre slemt, så vil du kunne slippe afsted med at smide noget topdressing på, og rette overfladen af og så nyt græs. Proceduren med topdressing kan gentages nogle år, indtil det bliver helt jævnt.

Såning: Det er bedst at så i foråret i fugtig/våd jord. Spred frøene, riv området med en almindelig rive, så frøene bliver blandet rundt i de øverste 2-3cm jord, og gå det hele grundigt over med en tromle til sidst. Spred en lille smule gødning efter det er tromlet, og gød så igen når græsset har fået ordentligt fat.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 06-11-2020 11:04:31

Nu har jeg ikke set projektet, men hvis det er virkeligt slemt, så ville jeg fræse hele plænen op (evt. skrælle de øverste 5cm af og køre det væk), jævne den med afretterbom (stort område) eller en almindelig rive, hvorefter du kan så nyt græs. Hvis det er mindre slemt, så vil du kunne slippe afsted med at smide noget topdressing på, og rette overfladen af og så nyt græs. Proceduren med topdressing kan gentages nogle år, indtil det bliver helt jævnt.

Såning: Det er bedst at så i foråret i fugtig/våd jord. Spred frøene, riv området med en almindelig rive, så frøene bliver blandet rundt i de øverste 2-3cm jord, og gå det hele grundigt over med en tromle til sidst. Spred en lille smule gødning efter det er tromlet, og gød så igen når græsset har fået ordentligt fat.

 Hej,

Tak for dit svar - kan se jeg ikke er helt galt på den.

Det er desværre ret voldsomt, så jeg tror det bliver løsningen med at få fræset det hele, rettet af også så græsset på nyt.

Men med et par gode venner, øl og pølser så burde det kunne klares på en weekend.


-Simon
Jeg har forsøgt mig med at selv lave topdressing af komposteret dyregødning og grus. Det positive ved den manøvre var at det er ret nemt at lægge ud og efter jeg havde kørt over nogle gange med en palle der var vendt på hovedet var det meste faldet ned imellem græsstråene så plænen så rimeligt pæn ud med det samme. Det negative var et der skal ret meget topdressing til og det er noget man skal gøre en del gange inden det er oppe i det niveau man gerne vil have det.

Hvis plæne er meget slem og du orker at fræse den op er det nok i sidste ende det nemmeste, men du kan så ikke bruge plænen i en stor del at det første år.
I mange kommuner kan man for få penge købe kompostjord på genbrugspladsen, og det blandet med grus giver fin topdressing.
Græs er taknemmeligt, hvis du dækker det med nogle cm jord, vil det helt sikkert bare vokse op igennem jorden.
Men du kan selvfølgelig også være på den sikre side og kaste en håndfuld frø ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I Fredensborg/Hørsholm kommuner kan kompost hentes gratis, og lige nu er der store mængder til afhentning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Topdressing med kommune kompost er lappeløsninger hvis græsplænen er meget ujævn og hullet, for kommune kompost falder meget sammen efter et par år. Næ.. ind med flere vognlæs (gratis) kommune kompost, gerne i et lag på min. 10 cm - ret det af og så nyt græs i, så spare man osse at fræse hele herligheden op. Den metode har jeg med stor succes anvendt flere gange, senest på et markstykke (ujævn plovjord) jeg købte. Eneste minus ved løsningen - græsset gror som ind i helvede.   Både i min hjemkommune og i to nabokommuner her er komposten gratis - så det koster kun transporten. Selv giver jeg 700 kr pr. vognlæs a 24 m3.

PS. Ja jeg ved det godt.. det er mange trillebøre læs der skal fordeles, men har man adgang til en minigraver med planerskovl går det som en leg.
Sådan en bunke kompost der lige er blevet lev. og i princippet jo så er omstukket, bliver så varm at man ikke kan holde sin hånd inde i komposten særlig længe - nogen gange når temp. helt op på 70 gr. så det damper og lugter en del. 
Overvej at få et tilbud fra en gartner - det koster ikke ret meget, bliver gjort ordentligt med de rigtige maskiner og er færdige på en formiddag. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 11-11-2020 08:31:06

Overvej at få et tilbud fra en gartner - det koster ikke ret meget, bliver gjort ordentligt med de rigtige maskiner og er færdige på en formiddag. 

 Gartner er udelukket - processen i mit første hus her, er ligeså meget læring for mig og prøve en masse ting af så jeg håndværksmæssigt bliver bedre. Så inden for lovens rammer vil jeg gerne gøre det meste selv for at prøve det af. 

Simseen skrev den 11-11-2020 08:59:28

 Gartner er udelukket - processen i mit første hus her, er ligeså meget læring for mig og prøve en masse ting af så jeg håndværksmæssigt bliver bedre. Så inden for lovens rammer vil jeg gerne gøre det meste selv for at prøve det af. 

 Kender det - Sådan havde jeg det også med mit første hus for 16 år siden - nu er min økonomi bedre end min ryg;-)


Mvh Troels
Der er også rullegræs
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis