Loftmonteret vugge

Hej,

Jeg vil gerne hænge en "slyngevugge" i mit loft. Jeg vil også gerne have, den ikke falder ned med baby. Der er tale om et listeloft.

Jeg forstår på "internettet", at en mulighed kunne være at montere på spær v.h.a. gevindstang. Men jeg har ikke set nogen konkret beskrivelse af, hvordan det udføres? Jeg går ud fra, stangen føres ned gennem isolering med videre og et hul boret i loftet? Hvad skal jeg bruge for at montere gevindstangen i spæret? Skal jeg bore gennem det og fæstne på oversiden med en art møtrik?

Gyngen vil gerne hænge i en krog - findes der en krog, der nemt monteres på gevindstangen?

Jeg er selvfølgelig modtagelig overfor alle andre gode ideer også! (Kan forskallingsbrædderne uden tvivl bære?)

På forhånd tak!

(Og beklager, hvis jeg har ramt en forkert forum-gruppe, synes ikke der var en, der helt passede)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

skru den her op gennem loftet i et spær. Den hedder gyngekrog. Der er max 40-45 mm fra underside loft til spær


 

Jeg har selv haft en slyngevugge hængende præcis som Uldal foreslår ved at skrue en krog direkte op igennem brænder og op i spæret. Jeg har så pudset luft, men det betyder ikke noget i denne her sammenhæng.

Det eneste som kan være lidt tricky er at finde spæret nedefra. 

Ask
Som Ask og uldal skriver, købe en gynge krog at skrue direkte op i spær-træet nedefra. Hvis du bor i hus, så kan du gå ovenpå, og så bore igennem bjælken oppefra, men stadigvæk skrue i nedefra.
Der skal nemlig bores for til gynge krogen, svarende til samme eller 1-2mm mindre diameterend den masive del i gevindet på krågen.

 

Vores hang faktisk i et helt normalt 6mm øsken også sat fast med en karabinhage.

Men så bliver det svært at bore oppefra. Jeg målte en del for at finde det rigtige sted, men den skulle også hænge i stuen etagen og vi har 1. Spa, så der er ikke adgang hvor man kan se spær 

Ask
Jep.
En gyngekrog, mener Biltema har nogle med plastskiver, mellem de to kroge.vores holdt til tre børn, jeg har lige skruet den ned..
Hvis du er i nærheden af 4700, kan du få den for en pose slik, til ungerne (Ja, jeg var ikke så hurtig til at tage krogen ned, så de er store nok til slik nu🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Alright. Tak for svarene!

Fandt ellers lige dimserne i Bauhaus til gevindstang-løsningen med låsemøtrik øver spær og ringmøtrik under til gyngen - ej købt dog, og nu det lyder som overkill jeres svar taget i betragtning. :)

Jeg må op og studere anatomien af loftet nærmere. Jeg prøvede tidligere i dag, men fandt at det var betragteligt længere end 5 cm fra loft til spær. Tog sikkert fejl!

Hvor høje er spærene typisk? 150mm? 200mm? Mere? Et-plans villa fra 2006 :) kan en almindelig boremaskine komme så dybt?

Jeg fik engang den fikse i det at have en træstamme ståede skråt op af en væg, hvor jeg så skar ud til glashylder til potteplanter og andet "hejs".

For at holde stammen på plads, borede jeg en hul i stammen til en gevindstang, og tilsvarende op gennem loftet - som tilfældigvis var lige op i "gangbroen" på loftet.

i den anden ende satte jeg et kraftigt 1 meter langt stykke jern ned over (for at for dele vægten) for den er dælme tung sådan en 2,5 meter træstamme.

Og den rokkede sig ikke en millimeter før et par år senere hvor pladsen skulle bruges til noget andet.

Så helt op i spær er overkill, når det blot er til en baby ;)
Enig.
Jeg har haft sådan en sansegynge (stor ring med net i) hængende i sådan en, hvor jeg har gynget sammen med ungerne, så den har holdt små 100kg, der gyngede lidt vildere end din slyngevugge (forhåbentlig) kommer til🙂 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så er det afgjort. Så skal jeg bare finde et spær :)

Og tak for tilbuddet om kroge, lyhne1, men det er vist for langt til at være ture værd ;)

Tak for alle svarene!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis