samsung amerikaner måling af strøm på molex stik?

vores amerikanerskab laver ikke isterninger længere.
Jeg har taget hele enheden ud fra fryseren som sidder med et 8 pins molex stik.
Som jeg kan se går den røde og hvide ledning ned til motoren og måler jeg på enheden er der gennemgang mellem de to.
Mit spørgsmål er om det molex stik der sidder inde i fryseren er vekselstrøm eller jævnstrøm?
Måler jeg vekselstræm mellem de samme to, viser den 10 volt. Måler jeg jævnstrøm viser den knap 5 volt.
En ny enhed kan købes til skabet, men jeg vil godt være sikker på at det ikke er selve køleskabet det er galt med, så håber der er en der kan hjælpe mig?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kikker på motoren, kan du sikkert se, om det er vekselspænding eller jævnspænding. Der står sikkert xxVAC eller xxVDC. Jeg går ud fra, at du med strøm mener spænding.

fase
Prøv at følge ledningerne fra motoren og til de ender. Måske er det styringen, der svigter. 5 eller 10 volt er for lidt til at drive kompressoren.

fase
har lige skilt det hele af og der står desværre intet på den

Ledningerne ender vel i styringen et sted, så det må være til at finde ud af om der overhovedet kommer spænding til styringen. Såvidt jeg kan finde ud af er styringen en enhed for sig.

fase
Annonce
det er kun styringen til ismaskine motoren der er koblet til der. selve kompressoren har ikke noget med den at gøre.  det er den lille del her. der sidder en lille knap på printet hvor man kan få selve ismaskines isterningeskål til at dreje så den smider isterningerne ned i selve iskassen. den motor drejer sådan set bare den iskasse rundt
Den motor kan godt være til 5 eller 10 Volt. Mit gæt er jævnspænding, men det er ikke den deer laver isterningerne. Det må være kompressoren, der laver isen.

fase
Jeg tror ikke at trådstarter er i tvivl om at det er kompressor der laver isen.
Men motoren flytter isen, og jeg går ud fra at det er denne funktion der nu er i udu.
Kan fryseren stadig fryse?

Motoren ligner godtnok en jævnstrømsmotor, som i øvrigt også er en korrekt benævnelse såfremt strømmen ikke ændrer retning, som den ellers ville ved vekselstrøm.

Hvad er det nu lige AC og DC står for😌

Elektronikteknikeren
Alternating Current =vekselstrøm       Direct Current  =jævnstrøm

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

ja både frys og køl fungerer fint. Den enhed med motor styrer på en eller anden måde hvornår der skal tages vand ind i bakken og så sidder der en føler som også er koblet til molex stikket og så drejer motoren bakken når isterningerne er klar og knækker terningerne ud af bakken og ned i kassen. Det er selve den motor som jeg vil tro er stået af, da alt andet fungerer, men har svært ved at måle noget som jeg kan bruge til noget. Der sidder et print sammen med motoren, og går udfra det er den der styrer hvornår der skal åbnes for vandet, hvornår motoren skal køre?

Jeg har bestilt en ny enhed som på billedet og håber det løser problemet, dog uden at vide det
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis