Hulmursisolering: Udsuge flamingokugler for at indblæse glas-/stenuld i stedet

Hej

Vi har en murermestervilla med 70 år på bagen. Den forrige ejer har indblæst flamingokugler i hulmuren på 14cm, som jeg kan forstå, burde være udemærket. Men det går mig på, at jeg ikke kan finde en løsning til at selv kunne lave vindueshuller og udskifte vinduer og døre, uden at der vil fosse flamingo ud af murene.

Jeg er blevet foreslået forskellige muligheder, som f.eks. at stå klar med strimler af isoleringsbatts og presse ind i hulmuren omkring åbninger til at holde flamingoen tilbage. Men lige meget hvordan, jeg forestiller mig at kunne gøre dette, kan vi næsten ikke undgå et svineri og dermed også pletvis manglende isolering i hulmuren bagefter. Svineriet vil jeg meget gerne undgå, da kuglerne aldrig vil forgå. Og den potentielt manglende isolering bagefter, vil kræve at vi 'fylder op'.

Så jeg overvejer nu, at bide i det sure æble og få udsuget al flamingoen og indblæst enten glas- eller stenuld efter alle foreskrifter. Det vil efter sigende holde formen og blive liggende, når jeg har åbent til hulrummet. Og så vil jeg have vished for at der er isolering i hele hulrummet. Det skal siges, at vi alligevel påtænker en komplet omfugning af huset, så det koster ikke noget æstetisk at lave alle de huller i muren nu.

Er det komplet åndsvagt og spild af penge? Har I nogle ideer eller alternative løsninger, jeg bør overveje inden?

På forhånd tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej TulleMulle                                            
Nummer et ville være at få tømt hulmuren og fyld den op igen. med andet isolering

Men jeg har haft hæld af at bore huler rund i en dør karm med 10mm bor med 50mm afstand i mellem
og så bruge masser at pu skum. vente og så skære døren / vinduet ud.

Men det er ikke 100% Der kan komme nogle steder hvor det vil begynde at løde ud med flamingo.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak for input og tippet, Mcarpenter!
Har også selv foreslået præcis denne fremgangsmåde for både en tømrer og en murer, der begge ikke ville stå inde for den løsning, da PU-skummet(næsten ligemeget typen) kan påføre et enormt pres på murene. Desuden mente mureren at det potentielt også kunne lede fugt fra ydermuren til indermuren - selvom tømreren mente at PU-skum var ganske almindeligt og fint at bruge omkring vindueskarme ved vinduesinstallation.

Udskiftning af hulmursisoleringen gør det dog væsentligt dyrere at udskifte de første vinduer (med en faktor >2)! Udgiften bør vi dog nok se som en investering i lettere gør-det-selv projekter ang. vinduer og døre i fremtiden. Men ingen indvirkning på varmeregningen...

Vi hører gerne flere input og ideer før vi tager beslutningen ;)
de har delvis rat men jeg tror ikke på at de kan huske der´s PU kursus.
og alt med måde.

Hvis murværket er så dårligt at den ikke kan tåle det pras Pu skum ligger. vil huset falle sammen.
da den PU skum man bruger nu om dage ikke udvider sig serlig meget..
det skal nok flytte isolering.den smule.

Men jo hvis man fylte ren PU ind så var den en anden snak.
-------------
Hils muren hvis "fugt fra ydermuren til indermuren" bliver overført med skum så har vi et meget stort problem :)
da stortset alle huse i dag bliver bygget med sandwichblokke så ville alle huse have det problem.
og det er jo kun et tyndt lag PU der kommer ind og kun for at holde på Flamingokulerne
-------------

Udskiftning af hulmursisoleringen.
det kan godt være at i kan spare penge i sigt.
da flamingo/ ESP jo det har en gode isolering evne. men ikke i kuleform.
da det den stilleståne luft der isoler. når man blæser ESP ind nu om dage bør man vælge en med lim
både så du undgår det problem du har nu. men det isoler også beder. da luften har svære ved at bevæge sig i ESPen

kan kan jo prøve at kontakte en Isolatør og prøve at få et tilbud. på tømning og fyldning


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg tvivler på at det er et problem at skifte døre og vinduer. Enderne i hullerne burde jo været muret til. Ellers er der frit hul ind til hulmuren når vindues rammerne afmonteres. Det tror jeg ikke der er. Det var der ikke i mit hus da jeg skiftede vinduer og døre i sin tid.

Mht. at lave nye huller i muren til nye vinduer er der jo et problem.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
At tømme via murkrone, giver et fantastisk svineri i hele nabolaget.

 

Mcarpenter skrev den 05-11-2020 13:49:03

Hvis murværket er så dårligt at den ikke kan tåle det pras Pu skum ligger. vil huset falle sammen.
da den PU skum man bruger nu om dage ikke udvider sig serlig meget..
det skal nok flytte isolering.den smule.

Men jo hvis man fylte ren PU ind så var den en anden snak.
Ja, alt med måde. Men det skal jo immervæk fylde hulrummets dybde ud hele vejen rundt i et vindueshul, førend det holder flamingoen tilbage.
Mcarpenter skrev den 05-11-2020 13:49:03

kan kan jo prøve at kontakte en Isolatør og prøve at få et tilbud. på tømning og fyldning
Ja, det hælder jeg også mere og mere imod. Tak for svar. Jeg har svært ved at forstå hvorfor man har tænkt at løse flamingokugler skulle fyldes i så stort et rum. Det er jo umuligt at håndtere efterfølgende.

---
Jens J. skrev den 05-11-2020 14:38:49

Jeg tvivler på at det er et problem at skifte døre og vinduer. Enderne i hullerne burde jo været muret til. Ellers er der frit hul ind til hulmuren når vindues rammerne afmonteres. Det tror jeg ikke der er. Det var der ikke i mit hus da jeg skiftede vinduer og døre i sin tid.

Mht. at lave nye huller i muren til nye vinduer er der jo et problem.
Der skal også laves nye lysninger i krydsfiner mange steder, så der bliver _helt_ åbent til hulmuren. 

----
uldal skrev den 05-11-2020 16:14:59

At tømme via murkrone, giver et fantastisk svineri i hele nabolaget.

Ja, det kan jeg forestille mig. Jeg kunne ikke drømme om at give mig i kast med det selv! Flamingokugler i hele haven resten af vores levetid? Nej tak! ;) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis