Hvordan får man en knækket ledning ud af en gulvlampe?

Jeg har en gammel gulvlampe, som skulle have skiftet ledning, men da jeg prøvede at trække den gamle ud, knækkede den indeni røret. Så nu sidder der altså x antal cm ledning fast et sted inde i røret. Lampen, som ses i sin helhed på det første billede, er hul hele vejen igennem. På billede 2 og 3 ses hullerne i begge ender. Jeg forestiller mig, at ledningen på en eller anden måde skal skubbes ud, men jeg har ikke umiddelbart fantasi til at forestille mig hvordan :-)

Er der nogen, der har en god ide til, hvad jeg kan gøre?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nød til at skille lampen mere ad, da ledningen er blød vil den blive til en klump hvis du prøver at skubbe den ud.
Det øverste "knæk" er sikkert samlet med gevind ned i det lodrette stykke. Tag 2 polygribtænger, og nogle klude omkring metallet så det ikke bliver ridset og skru dem fra hinanden.
Et tip kan være at hælde lidt opvaskemiddel ned i røret, for at "fedte" indersiden, og så bliver det nemmere at hive ledningen ud (og skubbe en ny i). 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik tak for svar!

Jeg må prøve, om jeg kan få den skilt lidt mere ad og få ledningen ud med lidt opvaskemiddel :-) 
Hvis du har noget siliconeolie (det samme som bruges til smøre på gummilisterne i bilen), så er det bedre, fordi det i modsætning til opvaskemidlet, ikke stivner og gør, at du næste gang skal bruge vand for at få det opløst.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis