Pæn afslutning fra gips til trækarm uden gerigter

Hejsa
Jeg har taget nogle gerigter ned af den ene side af en dørkarm for at gøre plads til en skydedør. Men først skal der selvfølgelig laves noget reperationsarbejde, der hvor gerigterne har siddet. På den ene side har tapetet og mørtlen siddet så godt fast sammen, at et større stykke af den gamle væg måtte fjernes. Vi har udfyldt det bare stykke med gipsplader for nemhedens skyld, men har nu opdaget at gipspladen desværre stikker 5mm længere ud, end dørkarmen, da væggen er en smule skæv.

Jeg tænker på, om der er en "forholdsvis" nem måde at lave en pæn afslutning her (se billede). Jeg overvejer at skære ca 40 mm af gipspladen af før dørkarmen og mørtle op i stedet og glatte den lille ujævn ud. Men jeg er lidt bange for, hvordan man håndtere en evt. afslutning af en gipsplade, da jeg kunne forestille mig, at det kunne krakelere hen af tiden pga. små bevægelser i væggen og dermed gipspladen.

En anden mulighed kunne måske være at "fremhæve" dørkarmen med en liste eller noget udfyldningsmateriale og spartle op?

Håber der er nogen med nogle gode fif :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt en 5mm liste på dørkarmen, så den blive plan med væggen. Fleksibel fuge mellem liste og gips.
Tak for svar. Det var også den vej jeg tænkte. Min betænkelighed ved den løsning er at gipspladen "buler ud" ved et område, hvor der er 5 mm (omkring midten hvor billedet er taget) men andre steder (i bunden og toppen) er den nogenlunde i samme højde med dørkarmen. Hvis jeg putter en liste op, skal jeg spartle ca 5 mm lag på gipspladen omkring bunden og toppen. Er der nogle betænkeligheder ved det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Et alternativt bud... Hvis ikke det gør noget at tage 7-8 mm. af karmen, kan du overveje at få fingre i en elhøvl, og høvle karmen ind, for så at gipse den. Jeg tror ikke du skal begynde og skære gips væk - du kommer vel hen, hvor gipsen så ikke længere er understøttet?
Ellers findes der 6 mm. fibercement plader jo. Det kunne du muligvis have hæld med at skrue på karmen, armere samlingen mod gipsen og spartle.

Der er ikke noget problem i, at der skal et ekstra lag på i top og bund - det kræver måske bare en ekstra arbejdsgang.

 

Høvling af karmen har jeg også tænkt på. Kan man slibe på fibercement plader, så jeg kan jævne de to overflader ud? 
Mahi skrev den 03-11-2020 17:00:12
Hvis jeg putter en liste op, skal jeg spartle ca 5 mm lag på gipspladen omkring bunden og toppen. Er der nogle betænkeligheder ved det?

Ingen problem i det, bare du spartler over et stort område, så ses det ikke.

Men start med at skrue gipspladen af og placer klodser eller lignende bag skruerne ved karmen, så du får rettet væggen op. Gipspladen kan godt bøjes en lille smule, når den monteres igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mahi skrev den 03-11-2020 23:52:34

Høvling af karmen har jeg også tænkt på. Kan man slibe på fibercement plader, så jeg kan jævne de to overflader ud?
Jeg vil ikke anbefale at slibe på fibercementen, der skal spartles plant - men det burde heller ikke være den store udfordring, hvis bare det passer 1-2 mm. over størstedelen af fladen.

Kom lige til at tænke på, jeg i øvrigt med stort held har spartlet limtræ ind i væg. Træet blev primet, pudset op med gipspuds og så armeret med et stykke glasvæv med 10 cm. overlap henover tilstødende væg, og så spartlet op med sandspartel. Ingen revner her på 2. år.

 


 

Jeg siger tak for jeres input. Det er meget værdsat. Tror jeg har et par idéer

Jeg skal lige forstå kommentaren om limtræet. Var det ment som en idé til overgang fra gips til væg?
Mahi skrev den 04-11-2020 15:21:55

Jeg siger tak for jeres input. Det er meget værdsat. Tror jeg har et par idéer

Jeg skal lige forstå kommentaren om limtræet. Var det ment som en idé til overgang fra gips til væg?
Ja og nej - blot til eksempel på, at træ sagtens kan pudses inde, hvis man tager sine forholdsregler omkring materialevalg og armering af samlinger. Så det jeg mente var, at du også kunne lægge et lag puds ud på karmen, og så spartle det sammen med gipsen efterfølgende. Men det er selvfølgelig lidt mere besværligt, end at skrue noget på.

Held og lykke med det ! :)

 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også