Ekspropriation - værdisætning.

Hej Hej.

Er her mon nogen med kendskabt til ekspropriation?

(edit) Egentligt er det ikke en ekspropriation endnu - men bare et opkøb af hus fra kommunen? 

Jeg har et familiemedlem, hvor kommunen gerne vil købe hans hus og grund, da der skal udvides jernbane / elektrificering af jernbane.

Han har ikke noget ønske om at flytte da han bor i et billigt, gammelt hus, tæt ved hans familie og er i pensionalderen.

I første omgang modtager han et brev fra kommunen, hvor de inviterer til møde hos borgmesteren. Her nævner familiemedlemmet at huset nok ikke er meget værd, og det bliver svært at finde noget i omegnen til den pris, da området er populært og nærmest alt er opkøbt.

Borgmesteren nævner her at, "det skulle de nok finde en løsning på"

Så bliver huset vurderet - til en reel salgsværdi, hvis det faktisk skulle sælges.

2. møde er så uden borgmesteren med med en medarbejder som giver dem buddet som de gerne vil give - buddet er det samme som vurderingen.

Altså et beløb som det er umuligt at flytte for, til samme område.

Kommunen nævner at der ikke er mulighed for at forhandle eller klage over "buddet"

Og at de er tvunget til at flytte da jernbanen skal udvides.

Er det bare sådan det fungere? Eller er der noget at gøre?

Tak :) 


 Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er BaneDanmark, der foretager eksproprieringen.link
Og så kan man jo klage over en evt værdiansættelse.
Og tror nu ikke boremesteren går ind i enkeltsager...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 03-11-2020 15:16:59

Det er BaneDanmark, der foretager eksproprieringen.link
Og så kan man jo klage over en evt værdiansættelse.
Og tror nu ikke boremesteren går ind i enkeltsager...

Hvad er det så de gør her, når det ikke er en ekspropriation? 

Borgmesteren var med til første møde, af en eller anden årsag.. ? Det må vel sige at gå ind i en enkeltsag. 

I første brev var det et "tilbud" fra kommunen om at købe grunden. Som så ikke var et tilbud alligevel, men et krav?

Jeg prøver bare at finde ud af hvilke rettigheder han egetligt har og om det er normalt kutyme.

Tak


 Vh.

Jeg har hært andre der modsatte sig at sælge frivilligt, hvor de så var nødt til at expropierer grunden, hvilket gav dem færre penge end det venlige vurderings tilbud på den aktuelle vurdering.

Der er også eksempler på den anden vej, men hvis du selv siger at bygningen er "i ringe stand" er det ofte en fordel at slå til ved første tilbuds runde, frem for at vente på en expropriering.

 

Steensen skrev den 03-11-2020 15:25:57

Jeg har hært andre der modsatte sig at sælge frivilligt, hvor de så var nødt til at expropierer grunden, hvilket gav dem færre penge end det venlige vurderings tilbud på den aktuelle vurdering.

Der er også eksempler på den anden vej, men hvis du selv siger at bygningen er "i ringe stand" er det ofte en fordel at slå til ved første tilbuds runde, frem for at vente på en expropriering.

 Ja buddet på huset er jo fair nok. Hvis man havde lyst til at sælge. 

Huset skal jo blot jævnes med jorden - så man kunne jo ha håbet at de ville vurdere ud fra at man skulle have noget tilsvarende, som ved en evt forsikringssag eller lignende.


 Vh.

Du kan da ikke forvente, at han for det tilbudte beløb skal kunne flytte til et andet og bedre hus end det, som han ejer i dag.
Annonce
efry skrev den 03-11-2020 17:01:39

Du kan da ikke forvente, at han for det tilbudte beløb skal kunne flytte til et andet og bedre hus end det, som han ejer i dag.

 Nej han ville jo være tilfreds med et hus i samme stand, som ligger i samme område. Men det findes ikke.

Det er jo dem som vil opkøbe og ikke ham som vil sælge. Men det er nok måden det bliver gjordt på så hvis ikke andre har erfaringer. 

 Vh.

Jeg tror ikke, at der er meget at komme efter. De er i deres gode ret til at gøre, som de har gjort. Eneste krav er, så vidt jeg er orienteret, at de sikrer genhusning et sted i kommunen. Hvad det indebærer er nok op til fortolkning.

Men måske det er muligt at gå i dialog med kommunen omkring sagen, eventuelt at de sørger for genhusning i billigst egnede bolig. De kan så lave udlæg i en eventuel merværdi i den nye bolig, således at de i forbindelse med et senere salg af boligen står med et nul på bundlinjen.
Flere kommuner gør det i forbindelse med større boligændringer til ældre og handicappede, hvor huset efter ombygning har en merværdi. Den værdistigning gøres der udlæg i, så kommunen får pengene retur efter et salg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis