Renovering af gulv - Asbest? Hvordan?

Hej :) 

Jeg er ved at renovere køkkenet i min københavnerlejlighed fra 1926. I den forbindelse har jeg tænkt mig at få slebet trægulvet. Jeg har derfor fjernet det korkgulv der lå og under det sad nogle træfiber eller savsmulds lignende plader, der var hæftet fast i trægulvet. Under de plader ligger trægulvet så med et lag af hvad jeg tænker må være en slags lim.
Hvordan fjerner jeg den lim så gulvet kan slibes? og er der risiko for at der kan være asbest i gulvlimen eller er det bare en helt ufarlig trælim?
Jeg ved desværre ikke hvornår gulvet eller limen er fra, men har vedhæftet billeder af det.

Håber at der er nogle, der kan hjælpe mig med at få svar på disse spørgsmål.Mvh.Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en gulvhøvl alternativt en stor sliber med korn 40. Der er IKKE asbest i. Alternativt få nogen til det. ikke meget dyrere for de kvm end at leje maskiner selv.

Mvh Troels
Der kan godt være asbest i sådan noget klæbe-materiale. Det ser sømmet ud og kan godt være materiale med asbest.(midterste billede)

PS den støvsuger der vises er ikke egnet til Asbest. Den vil ikke stoppe alle fibre og den vil skulle smides ud hvis den har været brugt til asbest.
Hej ,

Jeg har en lignende case, bare med et klassisk sort/hvid ternet vinyl gulv. Det sad også på nogle tynde plader lignende masonitplade (som på billede1).

Dette gulv var sat på med hæfteklammer , men vi fik så vidt jeg husker det hele op i mere eller mindre et stykke og smidt direkte i traileren, hvor efter vi pillede klammerne op manuelt.

Der var også en form for lim på gulvet som på billede2. Er det kun denne som kan indeholde asbest eller også pladerne som gulvet sidder på?

Jeg må æde mine ord. Der kan være asbest i. Du må så ikke gøre noget ved det selv. Få sendt en prøve til lab test så ved du det.

Mvh Troels
Annonce
Hej TRRA
Specifikt, hvilken del af det ?

Mvh
Lim, spartel og undergulv. 

Mvh Troels
Hvad er et undergulv ? :D
Jeg har haft ligende under mit gulv, efter at havde tråd rundt i det et års tid under ombygning. slog det mig at der måske kunne være asbest i, jeg fik en ud som tog nogle prøver, han sagde der var asbest i 1/2 af tiden. Heldigvis ikke i mit :X  


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg er igang med at renovere et lignede køkkengulv.. Fandt du ud af om der var asbest i materialet? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også