Kommunen vil have dokumentation for korrekt afstand til skel. Hvad gør jeg?

Hejsa.

For snart 1 år siden blev jeg færdig med et anneks, der blev bygget efter nedrivningen af et gammelt værksted.
Jeg færdigmeldte den i foråret og ville lige checke op på at den var registreret korrekt i BBR den anden dag.
Da den ikke stod som færdigmeldt i BBR kontaktede jeg kommunen, som sagde at de skulle bruge dokumentation for at den er placeret rigtigt ift. skel (den ligger ud til en vendeplads, og der skal være 2.5 m...det er der også)
Men er jeg nødt til at have fat i en landmåler for det, eller kan man dokumentere ift. de satelitbilleder kommunen jo har over matriklerne?

Med venlig hilsen
Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skelpæle er alfa omega for at kunne gøre det selv.
Har du mindst 2 skelpæle, hvor du kan trække en snor, og så måle afstanden til dit anneks, samt dokumenterer med foto?
Hvis ikke så er løsningen en Landmåler.

Hvordan har du målt at der er min. 2,5 m?
Satellitfoto tror jeg ikke dur som dokumentation, med mindre afstanden er tilstrækkelig stor, så unøjagtighed elimineres.
Et satelitbillede af grundplanen med matrikel afgrænsning og mål på, burde kunne gøre det. Kan trækkes ned fra enten. Arealinformation.dk

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej - satellitbillede er ikke juridisk bindende.

Jeg har haft en sag kørende med kommunen angående en §3 sø hvor kommunens eneste dokumentation var et skærmdump fra Google Map.

Min dokumentation var komplet drænkort tilbage fra 1975, foruden komplet korrespondance mellem min advokat og daværende Karlebo kommune om forholdende som udmundede, i at jeg havde retten til al terræn regulering og dræning gældende fra overtagelse af ejendommen i 1985 foruden topologisk kort med højdekurver med terrænliner for hver 10cm.

For at gøre en lang historie kort, fik kommunen valget at følge mine anvisninger eller henter deres skide frøer.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her på matriklen har jeg dels fået lovliggjort 2 sekundære bygninger samt søgt byggetilladelse til et drivhus. Alee placeringer er angivet på et st satellitkort med afstand til det oprindelige hus som nok ikke har flyttet sig de sidste 100år. derefter angav kommunen placeringen som usikker indtil de blev endelig geoplaceret. Drivhuset er stadig angivet som usikker placering. Men er med i bbr.
Hvad har du oplyst ifb med byggetilladelsen? Kommunen må jo ha godkendt det der.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ud fra egen satellit foto via arealinformation.dk kan jeg se at naboens garage ligger ca. 0,25 meter inden på min grund, til trods for at den i forhold til faktiske skel har en afstand på 0,45 meter. Eller en faktisk forskel på 0,7 meter (0,25+0,45), i nordlig retning. Det kunne i sig selv lige så godt havde været modsat.

I min optik kan en Kommune ikke bruge et Satellitfoto til noget som helst, for en faktisk placering af en bygning!

Ud fra ovennævnte skal man nok ikke forvente en væsentlig bedre nøjagtighed end +- 1 meter, med Satellitfoto.
Annonce
Det er måske muligt vha. forholdstal og mål på kendte objekter, samt forlængelse af linjer at overbevise kommunen ud fra et satellitfoto. Vær opmærksom på at der er forskel på kvaliteten af satellitfotos afhængigt af hvor man er. Google map er ikke nødvendigvis det bedste. Det viste er fra www.krak.dk, og bedre end Googles fra samme adresse. Tænker at jeg kan argumentere hvor den viste garage(bygningen nederst t.h. med kurvede linjer) står i forhold til husene, ved at måle tagstørrelser m.v.
Og da du formentlig ret præcist kender hovedhusets position i forhold til vejen, er det vel matematik derfra.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Et "satellitfoto", der faktisk er taget fra et fly i lav højde har en opløsning på 10-15 cm/pixel. Det er oprettet, så det er målfast - så kaldes det et ortofoto (orto=vinkelret). Men det gælder kun for de genstande, der befinder sig på jorden overflade. De genstande der rager op i landskabet - så som bygningers tage - vil blive forskudt. Jo længere man kommer fra billedets centrum, jo værre bliver det. Nogle steder fremgør det tydeligt, idet man kan se facaden på bygningerne - men kun på den ene side. Her kan man godt regne med at soklen er nogenlunde korrekt, mens tagkanten er forskudt, selvom de befinder sig omtrent samme sted (med forbehold for evt. udhæng).

Læs mere om ortofotos her: https://sdfe.dk/saadan-arbejder-vi-med-data/flyfotos-og-laserscanning/

Palle Dam
Helt enig med Palle Dam.
Det er derfor linjerne på det garagetag jeg har uploadet fremstår som kurver. Havde det været fra satellithøjde havde det været rette linjer.
Men vi taler ikke om 50cm fejl.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis