Ventilation i isoleret uopvarmet garage

Hej,
vi er netop flyttet i nybygget hus med tilhørende garage på cirka 55m2 indvendig. Garagen er isoleret som huset, men der er ikke varme i garagen. Jeg tænker dog at holde en nogenlunde temperatur med en olieradiator, eller varmeblæser og varme op med gasovn når jeg skal arbejde i rummet og det er koldt udenfor.

Garagen er bygget sammen med hus, dog kun få meter væg deles. I enden væk fra huset virker vægge en smule koldere og "klamme" og tænker om det kan skyldes den manglende ventilation.

Det kan også være det blot er noget restfugt fra byggeriet der lige skal ud, men uanset så tænker jeg at der skal ventileres derude når der vil komme våde biler ind m.m., og der er ingen naturlig ventilation derude.

Jeg tænker at få lavet 2 eller 3 ø100 huller derude og smide ventilationskanaler i - evt én i hver ende af garagen?

Ser nogle andre steder der fx anbefales 2 ventilationsrør i én ende og så ét rør i den anden ende med en ventilator der suger luft ud af garagen fx styret med timer eller ud fra luftfugtighed.

Jeg skal have et firma ud og lave hullerne, men skal lige være nogenlunde sikker på hvordan ventilationen skal laves, også for at vide hvor hullerne skal laves, hvor store og hvor mange.

Håber i kloge folk har noget input :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har input til hvordan jeg bedst muligt får ventileret garagen så jeg undgår problemer med fugt, rusten værktøj m.m.? 
Hej Knirkegaard    

Jeg tror ikke at det er restfugt fra byggeriet. da huse idag bliver affugtede rart voldsomt.
tidligt i byggeriet. så tror at det er en mange på ventalition som du også selv er inde på og vil have

Nu når du skal bruge det som et værksted er det en gode ide at have en lille varmepumpe.
da det ikke kun er varme du skal være interesseret i men også din luftfugtighed.
til en værksted. og våde biler opbevaring

Ulemper og fordele. efter min mening.
-------------------
Olieradiator Fordele: Billige i indkøb / larmer ikke / flytbar
Ulemper: Giver meget varme til store rum / Dyr i strøm
-------------------
Varmeblæser Fordele:Billige i indkøb / Giver en hurtigvarme /flytbar
Ulemper: De larmer / støvet til at cirkulære / Meget dyr i strøm
-------------------
Gasovn Fordele: Fordele:Billige i indkøb / Giver en hurtigvarme / god til at supler varme / med billig i drift /flytbar
Ulemper: Løber tør for gas / brand fare / giver fugt. / lugter mærkeligt
-------------------
Varmepumpe Fordele: Billige i drift / larmer ikke / fjerne fugt
Ulemper:Dyr i indkøb / Tager tid at installer / støvet til at cirkulære men kun lidt. / ikke flytbar /

https://www.billigventilation.dk/shop/varmepumper-24s1.html
-------------------
Men der er altid godt have en udluftning i et rum. som minimum ha 1 gerne 2. Udluftning udtræk
på et rum på 50m2. Men hvis du køber en varmepumpe er det ikke sikket at du behøver.
Optimal placering af 1 udtræk og 1 indtræk en tæt på gulv / en tæt på loft så lang fra hinanden som muligt
og så vidt muligt så skal indtræ side i læ siden af et hus.

Men normalt bliver de jo sat sådan at det ser pænt ud.

Hvis det er murværk kan du kan lejes et Ø110diamant kopbor, i mange Tømrerhandler eller specialbutikker.
Men husk at leje der´s Boremaskine til det også . da det er en langsomt kørne sejtrækker.
Hvis du bruger en normal "akku skruemaskine / borehammer" har du stor chance for at ødelægge Gearkassen i dem
eller brande motoren af.

Bor et hul på Ø110mm med en kopbor .
Men altid med et lille fald ud af. ca 1/ 2 % til når der danner kondens at det kan løbe ud og ikke indfor.

Når du har et hul skær dine Ø100 ventilationsrør til i længde. stop isolering godt til rundt om røret.
og en ventilation rist på udvendigt og indvendigt.

Ellers Synes jeg du burte tage en Snak med den lokale VVs´er Eller ventilationsman.
de ved meget mere om den skal en dum tømrer dum mig.
når det kommer til varme og fugt

Jeg vil selv have en varmepumpe til mit værksted.
for at jeg kan holde. det temperaturen oppe og fugten nede.
Men har ikke haft råd.

Undskylder den blev lidt lang


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis