Gul/grå plamage bag skab

I forbindelse med 1 årsgennemgang af nyt hus har jeg flyttet et skab der står op af ydervæg. Bag den ene del af skabet var en gul/grå plamage bag det ene 60cm elemement, bag 90cm elementet var der intet.
Går ud fra dette er grundet manglende ventilation bag element i hjørnet af rummet.
Det er vores soveværelse hvor gulvvarmen er sat til 18grader og konstant har vindue lidt åbnet for at holde temperaturen nede.
Det er Ikea skabe med masonit bageplade sømmet på der står helt op af væggen, der var ikke en lille afstandsklods med som på f.eks. deres køkken elementer.

Jeg har nu vasket pletten med rodalon/vand og fået fjernet alt på overfladen men malingen er stadig misfarvet.

Planen er nu at vaske hele væggen og bagsiden af alle 4 skabselementer med vand/rodalon.
Monterer 1cm plast afstandsstykke bag alle skabselementer. (Er lidt træt af nu jeg har skåret forlisten i sin tid så skabene kom helt ind til væggen, kan også ske til afstand der blot kommer my fodliste på.
Lave 2 Ø50 huller i bunden af bageplade på hvert element for ekstra ventilation.
Bør jeg gøre yderligere?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plamagen burde ikke forkomme da et nyt hus burde være for velisoleret. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 03-11-2020 00:13:03

Plamagen burde ikke forkomme da et nyt hus burde være for velisoleret.

 Jep - Det kan være en utæthed eller kuldebro. Det  kan næsten ikke være pga luftfugtighed i rummet - ikke mindst når det kun er lokaliseret et sted. Det må være en konstruktiv fejl - ingen røg uden ild - Fugt fra sokkel/terrændæk, Manglende isolering, utæthed i murværk eller gulvvarmen. 

Du bør absolut reklamere til entreprenør. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for indledende svar, jeg snakker med byggefirma til en start.
Byggefirma konkluderer dette er foresaget af restfugt i væg og hurtig opsætning af skabe helt op af væg. De har renset området og malet over så der nu ikke er noget synligt, de vil ikke gøre yderligere.

jeg overvejer nu om man skal lade det være det, men da jeg sætter skabe op og ikke som sådan kan inspicere væggen igen uden det store bøvl er jeg i tvivl.

Jeg påtænker at tage et 50mm kopbor og bore helt gennem væggen ind til isolering og se om gasbeton/ isolering på nogen måde ser fugtig ud. Er alt tørt går jeg ud fra konklusionen fra byggefirma er korrekt, er der fugtigt må de igang med nærmere undersøgelser. Hvad tænker i om tilgangen?
De har sikkert ret - men forbehold dig retten til at vende tilbage igen - at de garantere at problemet er løst.

Mvh Troels
Hvis du sætter skabe op igen nu, er væggen jo stadig ikke tør.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også