Byg selv skrivebord

Hej LDS
Første tråd her.

Jeg er blevet lun på at bygge mit eget skrivebord i en størrelse af cirka 2,6x80x200 cm.
Jeg har på nuværende tidspunkt en ide om at jeg godt vil bygge det med en massiv bordplade af træ og har fundet en i Bauhaus til en overkommelig pris som passer med målene.

Jeg er dog helt ny i forhold til at bygge et bord selv, og jeg synes det er lidt svært at finde ud af, om der er behov for en form for afstivning, eller om det vil være nok at skrue 1 ben i hvert hjørne på. Jeg har kigget på nogle standard sorte bordben fra Ikea

Jeg håber at kunne få lidt kyndig vejledning, da jeg som sagt er helt ny i gør det selv feltet

Mvh Casper
Hej LDS Første tråd her. Jeg er blevet lun på at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bestem ikke beklage du har sikker nogle evne jeg ikke er i besiddelse af.
Hvad der er pænt er en smag sag. men for stabilitet så tag de bordben fra Silvan

jeg undskylder for det her kommet til at lyde som det er skåret ud i pap..
men jeg vil prøve at uddybe det lidt beder.
-------------------------------------------------------------------------------------
1# når man skal vælg bord ben. som skal påskruet under en plade. skal den flade som bliver påskruget være så stor som muligt.

2# Fordele og ulemper ved at " lime bordben fast"

Fordele" man vil Fjerne meget at den belastning du påføre på skruen når der bliver rykke lidt med bordet.
der vil limen holde meget mere an skruer. især når skruerne ikke kan blive særlig lange.

Ulempen" hvis du skal flytte en gang kan du ikke tage bordben af igen uden at ødelægge bordet

3# hvis der er 10 skrue huler i bordben beslaget så skal der bruges 10 skruer.
Styr skruer er kun for at holde ind til at du har fået forboret alle dine huler. til dine skruger

Det er vigtigt at bor for, til ens skrue i sådan nogle tilfælde for ellers opnår man ikke særlig stor udtræk even på en skrue. optimalt ville være 0,5mm minder hul an skruen måler.
Eksempel vis. "4,5 x 25 mm skruge" Bor et huld der er 4 x 20 mm

4# Tape er for at der ikke skal komme lim uønskede steder.
-------------------------------------------------------------------------------------
Udførlse af arbejdet.

1# lig pladen med under siden op.
2# stil dine ben på pladen.
3# mål ind til benen så de har samme afstand ind fra ende kanterne af bordpladen.
4# bor et hul til en "styr skue" i den ene hjørne og så det ander bage efter
4½ # de to skuer skal ud igen så lad været med at spænde dem. de skal kun holde beslaget så den ikke rykker sig
5# bor for alle de steder der skal / kan være en skruge
6# set maler tap hele vejen rundt om bordbenet på pladen. og på benet
6½# lav et ombuk så det er let at få fat i tapen igen
7# fjern de to styre skruer
8# bland limen på pladen. og fordel den så godt du kan
9# stil bordbenet til på plads oven på pladen. og tryk den ned i limen.kør benet rundt i små cirkler mens du ligger tryk på så du fordeler de sidste af limen ud
10# skrue bordbenet fast
11# fjern alt overskydene lim med en gamle klud
12# fjerne alt tapen
13 # vent til at limen er tør inden du tager bordet i brug.
-------------------------------------------------------------------------------------
Håber det her hjælper.

Hilsen Mads Chrisrtense


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads,

Du er en verdensmand!!
Tak for den meget udførlige guide! Det er præcis det, jeg har manglet, nu hvor jeg er så ny i det her fag..
Jeg overvejer til at starte med at skrue benene fra Silvan på uden lim i første omgang, og så eventuelt lime det efterfølgende, hvis jeg føler, at det er det rigtige. Det er også vigtigt at kunne transportere bordet ud af rummet på et tidspunkt, hvis der bliver behov for det, så måske skal jeg bare holde mig til at skrue bordbenet fast uden lim?

Det kan jeg i hvert fald lige overveje, men jeg prøver i første omgang at lave bordet uden en sarg eller anden form for afstiver og så kan jeg vel altid lave en planke på "højkant" under bordet, hvis det viser sig, at der ikke er nok støtte.

Mvh Casper
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også