Byg selv skrivebord

Hej LDS
Første tråd her.

Jeg er blevet lun på at bygge mit eget skrivebord i en størrelse af cirka 2,6x80x200 cm.
Jeg har på nuværende tidspunkt en ide om at jeg godt vil bygge det med en massiv bordplade af træ og har fundet en i Bauhaus til en overkommelig pris som passer med målene.

Jeg er dog helt ny i forhold til at bygge et bord selv, og jeg synes det er lidt svært at finde ud af, om der er behov for en form for afstivning, eller om det vil være nok at skrue 1 ben i hvert hjørne på. Jeg har kigget på nogle standard sorte bordben fra Ikea

Jeg håber at kunne få lidt kyndig vejledning, da jeg som sagt er helt ny i gør det selv feltet

Mvh Casper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg ved der er folk herinde der ved rigtig meget om den slags..
Men indtil videre får du mit bud🙂
Jeg tror spændet bliver for langt, med mindre du sætter benene 80cm inde, i hver ende, men det vil være virkelig mærkeligt🙂
Jeg tror du skal have en/flere sarg (Google det, det er en art afstivning) under bordet.

Har du evt mulighed for at støtte bordet med hyldeknægte/bæringer monteret på væggen, kan det måske hjælpe..

Ikke meget konkret hjælp, men måske lidt at tænke over🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

En sarg er et bræt  eller andet sat på kant under bordpladen. Prøv at se på dit spisebord om den ikke er indrettet på den måde. Den holder bedst ved at man både skruer og limer den fast.
Skriveborde har ofte et hylde eller skuffe system i begge sider. det er også med til at afstive det og kunne være et alternaiv. Men så skal benene vær meget kortere hvis de skal sidde under det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg sidder i øjeblikket ved et skrivebord lavet af en massiv egetræsplade på 180x80 cm med ben placeret ca. 5 cm fra kanten. Der er ikke problemer med nedbøjning. Det tror jeg heller ikke der vil være, hvis det var 20 cm længere.

Men enkeltben i hvert hjørne bliver noget dalreværk. Der mangler ligesom en tværstiver, til at tage de vandrette bevægelser. Hvis bordet kan fastgøres til væggen, kan ben foran være ok.
Mit eget bord er bygget op omkring et gammelt stel fra et hæve/sænkebord, og er meget stabilt.
Tak for jeres input.

Jeg har bestilt en bordplade i bøgetræ som måler 220 x 80 x 2,7 cm nu.
Jeg er dog stadig noget i tvivl omkring selve benene..

Det bedste for mig ville være at undgå at det skal monteres på væggen, da jeg godt vil kunne rykke på det, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg har også forsøgt at lede efter et stel til skrivebordet, så det er på ben og på den måde vil det også automatisk blive afstivet. Hvis man skulle finde et stel til et bord, der måler 220 cm, er vi så ikke ude i, at selve stellet skal være omkring 2 meter bredt?
Hej Casper    
jeg har efter hånden bygget en del skrive bore til studielejligheder.
både i MDF og Massiv

Alt efter hvilken træstort så er der jo forskellige stivhed i bordpladen.
og pladens oplimning har også indflydelse.

Den hoved real jeg går efter, når jeg bygget et billig skrivebor er max 5-10mm nedgang på midten af pladen.
når jeg lægger hele min vægt i ca 85kg
Så er jeg sikker på at den kan holde hvis der er en der skulle sætte sig på den.
mider er jo selvfølge beder

ikke at der ikke må være mere nedgang an 10mm.
det har jeg altid kørt med og har aldrig fået en klage.

Spiseborde er noget helt andet rent styrke mæssig i min mening max 1mm vil jeg sige. for at have en gode stabil plade.
-----------------
den lettes måde at opnå styrke og stabilitet er at have en ramme som pladen hviler på.
på den måde opnår du hurtig styrke hvis pladen er for fleksibel

Men bordben er en anden snak. jo der er mange typer ben man kan købe og skrue på under siden af en plade.
Men du skal ikke forvente stor stabilitet i boret med disse typer ben.
der er det en stor fordel hvis ens ben sider fast på bærerammen til bordpladen.
------------------
En anden måde at opnå stor stabilitet på et skrive bor.
hvis den skal stå op af væggen og du ikke har tænk dig at flytte bordet.

Det er at lave et bord der sider fast til væggen. med en hylde bære.
altså et stykke træ der er skruet fast i væggen som pladen hviler af på og fast gjort i.
jeg plejer at lave dem 50mm høje og 20mm tyk. og skære den 50mm inden for bordplade kanten.
og runde dem af eller skære dem i 45*. så kan man ikke se dem når du står og kikker.

hvis man gør det på denne måde kan man godt tage de billege bordben i brug ude for uden af bordet

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Mads,

Tak for det gode svar.

Hvis du skulle bygge et skrivebord som har målene 220 x 80 x 2,7 cm, som ikke skal hvile på en væg, ville du så anbefale, at jeg laver en ramme, som bordpladen er skruet fast på, og så efterfølgende montere ben på selve rammen eller hvordan gør man? Jeg vil så vidt muligt gerne undgå at der er en for stor ramme på bordet, som ender med at være i vejen for mine ben eller armlænet på kontorstolen osv.

Hvis der er nogle bestemt ben, der er bedre end andre i forhold til stabilitet, er du også mere end velkommen til at komme med et råd :-)

Jeg er som sagt helt ny i det med at bygge et bord selv, men jeg håber, at jeg kan få det til at lykkes og tusind tak for hjælpen.
Ville det eventuelt være nok med blot 2 af disse ben i stedet - https://www.silvan.dk/bordstel-sortlakerede-trapez-bordbukke-til-plankebord?id=7870-9841788 ? Jeg kunne forestille mig, at de giver noget mere stabilitet til bordet, men det hjælper vel ikke på om det kan vil bue på midten, tænker jeg?

Jeg faldt også lige over denne video - https://www.youtube.com/watch?v=FCTtsnzato4 - hvor en gut bare spænder en metalramme fast på undersiden af bordet for at undgå, at det buer, når han lægger vægt på. Ville man i princippet kunne bruge en lignende løsning, hvor man eventuelt skruer 2 "metalstænger" i langs undersiden af bordet, og så bare holder fast i de 4 ben fra ikea?

Til sidst tænkte jeg også på om en løsning, hvor man bruger 5 bordben i stedet for 4 ville være "nok"? Ligesom på følgende IKEA møbel - https://www.ikea.com/dk/da/p/linnmon-adils-bord-hvid-s69929643/
Her ville jeg dog nok placere det midterste ben langs væggen i stedet for præcis i midten.

Som på følgende tegning, hvor "x" er et bordben. Jeg håber det giver mening.
x-----x-----x
x-----------x
CasperLS skrev den 02-11-2020 23:54:41

Hej Mads,

Tak for det gode svar.

Hvis du skulle bygge et skrivebord som har målene 220 x 80 x 2,7 cm, som ikke skal hvile på en væg, ville du så anbefale, at jeg laver en ramme, som bordpladen er skruet fast på, og så efterfølgende montere ben på selve rammen eller hvordan gør man? Jeg vil så vidt muligt gerne undgå at der er en for stor ramme på bordet, som ender med at være i vejen for mine ben eller armlænet på kontorstolen osv.

Hvis der er nogle bestemt ben, der er bedre end andre i forhold til stabilitet, er du også mere end velkommen til at komme med et råd :-)

Jeg er som sagt helt ny i det med at bygge et bord selv, men jeg håber, at jeg kan få det til at lykkes og tusind tak for hjælpen.

 Tak tak
ja jeg hade ikke set det sidste indlæg "Tak for jeres input." da jeg var ved at skrive da det kom op :)

Nu er det jo en 26mm bøg plade du har vælger at bruge.
den er rimelig stabil plade. og de bordben fra Silvan. ser også ud til at være fornuftige. da de har en stor montage plade.

så ville jeg nok ikke lave en ramme. da det kun er et skrive bord..
Men jeg vil fraråde at tage konen på boret  
---------------------------------------------
hvis du skal have så stor stabilitet sidevejs som muligt med de ben.
Skal du bruge:
Maler tabe
epoxylim "Dana Epoxy Universal 335" den blå.. herter langsomt
Panhovedet skruer 25-30mm lange
-----------------------------------------

så kan du finde ud af hvor du gerne vil have dine ben til at stå.
og skrue dem fast med to skruer det er best hvis du kan bor for. få at opnå max udtræks styrke på skruerne, så du ikke flægger træfibrene når du skruger pladen fast.

hvis du vælger at lime som jeg råder dig til opnår du den bedste sidevej stabilitet
så sætter du maler tap hele vejen rundt for ikke at at lim de steder hvor ikke skal være lim. både bordplade og ben.*

ud med de 2 skruger. da det er dine de er dine styre skrue huler
bland limen fordel den så godt du kan. og på med det hele.
---------------------------------------------
hvis jeg skulle gøre som ham fra youtube. er den professolelle måde at indfræse den
men ja det virker
---------------------------------------------
Ps fjerm det over skydene lim med en klud. og så tapen. inden det er tørt

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads

igen tusind tak for din hjælp. Hvad siger du til den sidste løsning, hvor jeg bruger 5 bordben hvor den ene side af bordet har 3 (op af væggen) og den anden har 2 (der hvor jeg sidder)?
Jeg er også lidt i tvivl omkring det med at bruge Epoxy limen.. Mener du, at jeg skal forbore 2 huller pr. ben og så udelukkende have bordbenene limet fast uden skruer bagefter?

Beklager de her nybegynder spørgsmål, men det eneste jeg har lavet før var det sofabord, hvor jeg satte 4 bordben i en bordplade, og der var ikke rigtigt brug for mere end det for at holde det stabilt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også