Støbe gulv og slidlag i badeværelse

Hej, gulvet i brusekabinen skal støbes og have et slidlag med fald ned til et 80 cm. linjeafløb. (Kobles til det røde rør på billedet) Oven på gulvet skal der lægges el-varme og derefter flisemørtel med terazzo-fliser.
Jeg har købt støbecement og beto-binder, der skulle forstærke cementen til gulvet i brusekabinen.

Har i et forslag til arbejdsprocessen her?
Resten af gulvet tænker jeg skal selvnivellerende gulvspartel?

På forhånd tak!


Venlig hilsen



Mads
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Terazzo-fliser, jeg er netop i foråret afhændet hele mit marmor badeværelse. Marmor og kalk, arrgh. Terazzo = marmor og noget beton lignende til at binde det sammen med = du kan ikke bruge skrappe afkalkningsmidler, da marmor er kalk.

Bare hvad jeg har lært!.

Det der med slidlag, er det ikke kun en betegnelse man bruger ifm. værksteder / lager, hvor der er stor trafik.

Det var måske ikke noget du kan bruge til en hujende, men jeg var ked af mit marmor allerede år 1.

Mit nye badeværelse er med klinker og epoxy fuger. Men det er også Roskilde, her kommer der næsten mere kalk end vand ud af hanen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det lyder trist dine Terazzo-fliser, PeterR. Men tak for oplysningen.
Jeg vil forsøge at støbe og afrette gulvet med cement som jeg blander med lidt beto-binder. Er der ellers noget at være opmærksom på i denne process? Krav til tykkelser?


Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal have minimum 8cm beton

 

bibihest skrev den 02-11-2020 15:24:21

Du skal have minimum 8cm beton

 Nu ligner det jo ikke ligefrem jord, det der er der i forvejen. Hvor tænker du afløbet skal sidde?

Nu ved jeg ikke lige, hvad støbecement dækker over for et produkt...? Men ellers ville det være murergrus 0-4 mm. og cement i forholdet 4:1 og så betonbinder kørt ud på den overflade du lægger slidlag på.
Husk det er vådrum, så resten af dit gulv skal som minimum have 0 graders hældning og en kant ud mod tilstødende rum, så der er bassinvirkning - alternativt fald hen til afløbet.

 

Tak for svar Gravko,
Jeg har købt 7 poser Skalflex støbebeton: https://www.bauhaus.dk/skalflex-stobebeton-25-kg-grov-0-4-mm
Jeg tænker at svumme gulvet i brusekabinen og herefter afrette et halvtørt slidlag med fald ned med Linjedrænet. (Se billede)

Jeg skal finde ud af hvor højt linjedrænet skal sidde ift. gulvet og det fald der skal lavet. Har i noget ideer til hvor jeg skal starte?

Det bliver umiddelbart nødvendigt med et kant med bassinvirkning ja.


Venlig hilsen



Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg startede med at sætte mit linje afløb fast på væggen, så lavede jeg to rundstokke med det rigtige fald ned til underkant af linjeafløb, satte rundstokkene i 4 små bunker beton, og lavede det rigtige fald på de to. Lod beton "styre" bunkerne hærde. Nu kan man bruge de to rundstokke til at trække resten af betonen af på. Risten er/var på typen jeg købte netop højden på flisen med lidt klæber under. I mit tilfælde 12 mm. Da hele betonen havde sat sig lidt, fjernede jeg rundstokkene. Fyldte dagen efter beton i rundstokke rillerne. Lige en lille ture med pudsebrættet. Til sidst efter 20 dages pause pga fugt, vådrumssikring fra LIP. Jeg havde nu i øvrigt antik marmor gulv. Det tåler ikke kalkfjerner og skrappe rengøringsmidler. Har ikke mødt nogen murer, der vil anbefale marmor på et badeværelse. De findes sikkert. Dit valg var meget udbredt i 60'erne. Men der var det som jeg ser det ikke så meget direkte vand på fliserne, da mange havde badekar, MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Eftersom du går ned i dimension på afløbet, får du en anelse fald foræret og går ud fra faldet på det eksisterende afløb er korrekt?
Så det kan næsten kun sidde i én højde, uden at skulle vride for meget i samlingerne. Den hedder jo 2% som minimum, men på den korte afstand er det næsten uden betydning. Sæt afløbet i, hæld vand i og se om ikke det hele løber fint væk - hvis det gør, så sikrer du det er solidt klodset op og skruer det fast på væggen).

Ellers lyder det som om du har en fin idé om fremgangsmåden. Hvis du vil uden om tørretiden, kan du bytte et par af poserne til noget LIP220 eller lignende og pløje op i passende højde til afløbet. Med den korte afstand kan du lavet faldet på gulvet i fliseklæben.

Er der I øvrigt andre gulvafløb i rummet?


 

Tak for brugbare svar. Gravko, hvad mener du med at pløje op i passende højde til afløbet?
Jeg har iøvrigt ikke andre gulvafløb i badeværelset på 1 sal. Det afløbsrør der sidder nu, er med korrekt fald, ja.
Af den grund, tænker jeg at lave en opkant mellem gulvet i brusekabine og resterende gulv. Så vil jeg forsøge at montere en skrå glasplade, der adskiller brusekabinen fra resten af rummet, hvis der er plads nok.

Planen er som sagt, at lægge en elmåtte og hælde selvnivellerende gulvspartel oven på.

Venlig hilsen



Mads
Med passende højde mener jeg, at du da har plads til klæb og fliser. I det her tilfælde vil det være samme kant, som metalpladen “uden om” risten.
Problemet du render i, som jeg ikke ved om var meget anderledes før, er om du kan/må lave en kant ved brusenichen. Hvis der er risiko for vand uden for nichen, må du ikke have den kant - for så skal vandet kunne løbe retur ind i nichen. Det betyder i praksis du skal sikre fald i hele rummet, hen mod afløbet.


 

Afløbs skal ligge min. 30 mm under gulv målt fra modstødene rum.
Hvis resterende gulv gøres plan, skal der udføres en nedkant til brusenichen på min..10 mm. Hvis der ikke forfindes riste andre steder i gulvet skal håndvask være udført med overløb.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også