Mure i hus fra 1960

Jeg har for et par år siden erhvervet mig et gammelt hus fra 1960, som jeg efterhånden har opdaget et par ting på - det gør man jo altid! :)

Det lader til, baseret på udseende og almen inspektion - også i området - at huset er opbygget i gasbeton eller leca blokke.

- Er nogen af jer bekendt med, at huse anno 1960 er opbygget uden for- og bagmur, altså kun et lag blokke, uisoleret og det hele?

- Er nogen af jer bekendt med om man brugte Leca blokke til at bygge huses mure op i og pudsede dem over efterfølgende?

Jeg har fundet, at blokkene er 240mm tykke, at jeg kan bore 5-6cm ind og så hopper bordet ind i enten et hulrum eller andet - jeg aner det simpelthen ikke.

Af mange årsager er jeg rigtig interesseret i erfarne folks info på ovenstående observationer, altså bud på hvad dælen det kan været opbygget i, hvorfor jeg har kun har 5-6cm solid "sten" og så frit derfra i en slags hulrum - afsluttet igen af de sidste 5-6cm sten mod facade.

Håber nogen kan hjælpe, på forhånd tak! :)
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit hus er sikkert opbygget af en bagmur bestående af gasbeton med en tykkelse på 75 mm, måske leca, og 75 mm isolering og en facademur af mursten en såkaldt halvstensmur. Det var den almindelige måde i det tidsrum, du angiver. Murene kunne også være opbygget  af blokke med hulrum, men jeg mener ikke vægtykkelsen ca. 5 cm.

fase
Hej Fabrin,

Jeg er ret sikker på, at min konstruktion ikke er som du beskriver den der, mest fordi jeg allerede kender din beskrevne fra mine tidligere huse, men også fordi jeg ikke har set anden murblok benyttet i mit nye hus end en stor blok af noget Leca agtigt,de der 240mm dybe/tykke!

Jeg kender den gængse konstruktion, som du beskriver den,og netop derfor spørger jeg her om I andre kender anden konstruktion end Fabrin's beskrevne - altså for den periode?

Jeg kan i tillæg nævne, at der er smidt 5mm polystyren plader på alle facavendte vægge(på inderside), hvilket fortæller mig, at man simpelthen ikke har kunnet holde de rå-kolde vægge ud.

Så igen: kender nogen her på LDS til, at man byggede huse i 1960 med kun en massiv væg?
Og hvis svaret er ja, hænger du stadig på huset. Men det var elendigt byggeri. Du kan få vished, ved at løsne en af de nederste tagplader og kigge nrd oven i murkronen, så får vished.

 

Det kunne måske være slagge blokke, de kan jo godt minde en smule om lecablokke.

Vi prøver igen, i morgen --
uldal skrev den 05-11-2020 16:03:31

Og hvis svaret er ja, hænger du stadig på huset. Men det var elendigt byggeri. Du kan få vished, ved at løsne en af de nederste tagplader og kigge nrd oven i murkronen, så får vished.

Og det var en rigtig god idé, faktisk...

Jeg er dels interesseret ift muligheder, men også nysgerrig byggeteknisk! :-)
Annonce
je_ns skrev den 05-11-2020 17:30:28

Det kunne måske være slagge blokke, de kan jo godt minde en smule om lecablokke.

Det skal jeg lige læse op på - tak for hintet! :-)

Mit hus er fra 50'erne og oprindeligt leca-blokke med flere hulrum, som du beskriver der. Tykkelsen er 200mm + puds på ude og inde, så omkring de 240mm lyder rigtigt. Der blev så engang i 70'erne efterisoleret og skalmuret, så facaden nu er mursten og bagmuren er lecablokkene.
Jeg kan prøve at se om jeg har et billede af blokkene liggende. 
Tres skrev den 05-11-2020 18:14:03

Mit hus er fra 50'erne og oprindeligt leca-blokke med flere hulrum, som du beskriver der. Tykkelsen er 200mm + puds på ude og inde, så omkring de 240mm lyder rigtigt. Der blev så engang i 70'erne efterisoleret og skalmuret, så facaden nu er mursten og bagmuren er lecablokkene.
Jeg kan prøve at se om jeg har et billede af blokkene liggende.

Ah, endelig en der kender nogle blokke andet end de sædvanlige - og som samtidigt lyder som dem brugt hos mig! :-)

Jeg ville være rigtig glad for et billede og håber ikke det blot er de blokke, hvor man lægger dem op og hælder beton i - det bliver en termisk blok på godt og ondt! ;-)
Det er bestemt ikke fundablokke, hvis det er det, du tænker på. :)

Det her er desværre det eneste billede jeg har. Det er fra da jeg borede med et ca. 60mm hulbor igennem indefra, for at se hvordan konstruktionen var opbygget. Du kan fornemme hulrummene i siden af det borede hul.
Men jeg har set blokkene, da en af dem var brugt til at klodse op med i min (nu nedlagte) krybekælder og der er en del hulrum i. Vil skyde på måske 10-20% hulrum.
Jeg tror jeg har samme hus som dig, mit er dog ikke bygget af blokke, men af elementer. omkring 25cm tykke, sten klistret på ydersiden og sjovt nok, har jeg også flamingo, på væggene indenfor. Ved selvfølgelig ikke om det er præcis det samme, men hvis jeg borer i mit, så er det mega blødt længere inde, simpelthen fordi det hele smuldre inde i murerne. Det virker som om de er hule, men det er de ikke.

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis