Hegn Rionet på stolper

Hej

Jeg ønsker at dele haven op med galvaniserede rionethegn (Rionet på stolper), således hunden (schæfer) kun kan være i den ene del af haven.
Jeg er i tvivl om maskestørrelse mv., samt hvor stor afstand der max skal være til stolperne, så det står solidt. I forhold til stolperne er tanken er der bliver anvendt multistolper på 7,5x7,5, og at der ikke bliver nogen overlægger på hegnet.

Planen er også at lave havelågen i samme materiale, men det bliver med rionet i ramme.

Hvordan har i erfarende folk gjort :-)?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vælg en str maske der gør at hvis hunden får hovedet ind kan det også komme ud igen.
hvor højt bliver hegnet for sådan en hund kan vel springe ?
Jo hunden kan springe. Og højt når han bliver voksen. Men han kommer til at være under opsyn når han er i haven. Det er ikke sted han kommer til at være, hvis han skal være alene hjemme.

Jeg tænker mellem 90 cm og 120 cm. Så mågen opdrages til ikke at hoppe op. Hegnet kommer til at se voldsom ud, jo højere den er. Synes jeg.
Så længe hunden er under opsyn, er selv et lavt hegn på 90cm tilstrækkeligt. Det er når hunden et kort øjeblik er ude af syne hegnet skal bestå sin prøve.

Alt under 200cm er barnemad for en korthåret hønsehund. Hvordan det forholder sig med en schæfer ved jeg ikke, men mon ikke også den er forsynet med en kraftig motor?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har haft schæfer, og den kan med lethed forcere et trådhegn på 180.
Den nærmest "kravler" op af det som en stige, og når den når toppen så vælter den ned på den anden side.
Min var god til at bruge et hjørne, hvor vinklen gjorde nemt at kravle op, og det var før han blev 1 år gammel  

Så jeg kan godt forestille mig at rionet er nemmere at klatre i, da "maskerne" er mere stabile.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ingen tvivl om de luskebasser nok skal finde en måde. Hegnet kan ikke stå alene. Det det Self. Også lydighed ind over. Når han vil være under opsyn i haven. Vi vælger at dele haven op for nemhedens skyld. Men 180 høj rionet synes jeg virker voldsomt synsmæssigt, hvorfor jeg søger nogle erfaringer 🙂. Jeg forsøger med 1.20. Ved i om hvor land afstand der skal være mellem stolperne for at hegnet står stabilt?🙂
Annonce
Det kommer meget an på hvor du bor og hvilken livsstil du har. Ingen tvivl om at du kan få en lydig hund under de betingelser du nævner, men det kræver et bevidst valg og konsekvens træning som er mindst lige så vigtigt som et hegn.

Jeg bor på landet og har gennem de sidste 40 år indtil nu haft 4 korthårede hønsehunde - alle tæver fordi de passer til min livsstil som jæger og udendørs menneske. Desværre er inspektøren død for et par uger siden, men hund nummer 5 er i kikkerten.

Mine hunde er altid med mig hvorhen jeg går, og har aldrig været alene i mere end et par timer, og de har altid fået lov til at vise initiativ på jagt. Hundenes hverdag betød derfor at de altid har været "fremme i skoene".

Flere af dem har desuden fungeret som sweisshunde, og en enhver forhindring har aldrig været et problem at forcerer når de først var tændte.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rookie01 skrev den 04-11-2020 23:26:07

..Jeg forsøger med 1.20. Ved i om hvor land afstand der skal være mellem stolperne for at hegnet står stabilt?🙂
Min nabo har hegnet en del af deres have ind med rionet i fuld højde og længde - altså kun en stolpe for hver fuld sektion. Det er for lidt kan man se, for rionettet buler enten ud eller ind. Jeg vil tro at 2 stolper i stedet er mere passende pr. rionet. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis