Er kontraspjæld nødvendigt?

Hej
Vores nye emhætte har ikke vindstop/kontraspjæld. Aftrækskanalen er på ca. 1 m., i hård plast, og løber vandret i et sænket loft under vores 1. sal. Kanalen leder luften vandret ud i et lodret aftræksrør på ca. 5 m. som løber ved siden af et skorstensrør i en muret skorsten.
1. Er det nødvendigt at montere et vindstop eller kontraspjæld i aftrækskanalen?
2. I givet fald: Kunne det være https://www.billigventilation.dk/shop/maico-easipipe-samleled-kontraspjaeld-oe150-mm-12504p.html. Og kan/skal det monteres vandret?
3. Skal den vandrette aftrækskanal isoleres?
4. Ved egentlig ikke hvad den primære funktion for et kontraspjæld ville være i vores køkken. Forhindre falsk træk når emhætten ikke kører?
Jeg håber det giver mening og at der er nogen som kan hjælpe.
Tak
Jesper

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørsmål 4 er sært. Hvorfor spørge på kontraspjæld, når du ingen problemer har. Og ja! Du skal isolere aftrækket hele vejen, ellers risikerer du at kondens vælter ned til dig.

 

Det sikre er at isolere - helt klart, men har svært ved at vurdere behovet, da dit rør løber i en etageadskillelse mod en førstesal - det jo ikke det samme hårde miljø som et uisoleret loftsrum, hvor det helt sikkert ville give problemer uden isolering.

Det linkede kontraspjæld tror jeg vil få problemer med at lukke ved vandret montering - indtil der selvfølgelig kommer et pænt vindstød:)

Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være et stort behov for kontraspjæld i din installation, men skulle det modsatte være tilfældet, har du så ikke mulighed for at eftermontere det spjæld du linkede til lodret lige over din emhætte? Det er så billigt, at du kunne overveje bare at bygge det ind med det samme.

På min emhætte var kontraspjældet monteret der fra fabrikkens side.
Har nu fundet  et kontraspjæld i som jeg sætter i for en sikkerheds skyld.
Tak for svarene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis