Kloak

Hej Folkens, God nyhedsgrubbe,
Jeg skal til at lave betong dækkende med gulvvarme og isolering (flaminko)i mit bryggers og badeversel.
Problemet er at jeg skal have lavet ledt ekster kloak på 3 m, fordelt på 2 m til en rist ved min vaskemaskine og 1 m til min brugsenisce. Bægge stjenge skal ænde i en eksiterne rist hvor min WC-vask er tilsluttet.

Mit spøgsmål er, Må man lave det selv eller skal der en kluakmester til opgaven?

Hvis jeg laver det selv hvordan skal jeg så gøre det?

mvh
Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.
Dårlig nyt!!!!!
Du må ikke lave dit spildevand selv, det er "kun" en autoriserede kloakmesterer som må udføre et sådan arbejde.
Udfører du selv arbejdet og du senere vil sælge huset, kan det koste meget mere end det koster fra starten med den rigtige håndværker.

------------------
Poul Erik

PE

Hej pev.

Hvis man fører platicslangen hen til afløbet ovenpå gulvet er der vel ikke noget problem?

Man må vel også nedfælde den i en rende med en rist over?

Må en brusekabine - f.eks. dem man køber færdige med pumpe, og stiller i et værelse - ikke også bare føre afløbet hen til et afløb uden VVS?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen.

Med hensyn til tilslutning af vaskemaskine må man selvfølgelig godt tilslutte bare afløbet er synlig, men husk slangen fra vaskemaskinen skal virke som hævert, dvs. slangen skal være over udløbet i vaskemaskinen.
Afløbslange fra bruseniche med pumpe til eksisterende spildevandsledning, vil jeg tro er det samme som ved vaskemaskine, hvis rør/slange er synlig, ikke hvis røret "afløbet tildækkes af betongulv.
Ved montage af bruseniche, skal der bruges vand, ærgelig nok, men her skal der også bruges en med autorisation, så man kan lige så godt slå to fluer med et smæk, brug Vvs'eren til afløbet ved denne lejlighed, så er alt i vel forvarring. Vil man spare penge er der jo ingen som forbyder man kan lave forarbejdet, så Vvs'eren kun skal montere.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Alle Det er fedt med alle de gode svar.

Det er noget L...at der skal autoation til denne lille procs, det er trods alt kun nogle plast rør der skal ligges.
Desværre vil jeg gerne have dem ned i betongen da det er klundet at have dem liggnede på gulvet.

Mvh
Michael
Hej.
Jeg skal selv til at lave badeværelse , og har en kammerat som er udlært kloakarbejder , han må vel godt lave det for mig? Når man sælger huset giver det vel ikke problemer , så længe lovkravene er overholdt?.Hilsen ok
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej

Jeg kender ikke nogen speciel uddannelse som kloakarbejder, er det ham der renser og vedligeholder kloaknettet i det indre Købbenhavn eller ??

Spøg tilside, det er ikke afgørende om det er een der kender til hvordan men løser en konkredt opgave men det afgørende er at han/hun har en "mester" med autorisation der vil lægge skulder til projektet. Altså stå bag og "garantere" at arbejdet er korrekt udført. Så i princippet må du eller din ven lave hele arbejdet, eller i princippet en øjenkirug, det afgørende er at der er en med autorisation der vil garantere for arbejdet og dets udførelse. Det samme gølder på el området, en nystartet lærling kender jo heller ikke meget til det hele men må guides gennem opgaven og mester står så som garant.

Venligst Njord wink wink wink


MVH Njord
Her er lidtt "sakset fra www.byggepladsen.com

Hvad kan man lave uden at være autoriseret?
Der er lige kommet nye regler for, hvad man kan udføre af arbejder uden at være autoriseret.

VVS-området
På VVS-området gælder det følgende arbejder:

1) Udskiftning af pakninger i taparmaturer.
2) Udskiftning af taparmaturer på de betingelser for montering og brug, der er angivet i VA-godkendelsen eller i forbindelse med CE-mærket.
3) Udskiftning af håndvaske og køkkenvaske med tilhørende vandlås hvis en eventuel vandlås monteres synligt, og kun såfremt der ikke sker indgreb i den faste, eksisterende del af afløbsinstallationen..
4) Udskiftning af wc´er med et godkendt wc med samme tilslutningstype som det eksisterende, således at der ikke sker indgreb i den faste vand- og afløbsinstallation. Ved wc ets tilslutning til afløbssystemet skal anvendes godkendte tilslutningsstykker eller andet til formålet godkendt materiel.
5) Udskiftning af vaskemaskiner til husholdningsbrug.
6) Udskiftning af opvaskemaskiner til husholdningsbrug.
Udskiftning af vaskemaskiner og opvaskemaskiner må kun foretages, hvis eksisterende maskiner er tilkoblet en spuleventil eller en afspærringsventil, og der ikke sker indgreb i den faste vandinstallation.
Hvis en installation er forberedt til tilslutning af vaske- eller opvaskemaskine, betragtes tilslutning af vaske- og opvaskemaskine som udskiftning.

Arbejde uden autorisation kræver dog, der findes en afspærringsventil på vandfordelingsledningen eller på koblingsledningen til det pågældende tapsted. Afspærringsventilen skal være placeret inden for boligen. Og så er det naturligvis en forudsætning, at armaturer, installationsgenstande og maskiner er godkendt til formålet..
Arbejde uden autorisation må ikke udføres på installationer, beregnet til erhvervsmæssig eller industriel
anvendelse, og det må ikke udføres som led i erhvervsirksomhed, medmindre virksomheden har en autorisation.

Bekendtgørelse nr 68 af 01/02/2001 om undtagelser fra krav om autorisation som VVS-installatør til udførelse af simple arbejder med vand- og-sanitetsinstallationer

Kloakområdet:

På kloakområdet gælder det udførelse af nedsivningsanlæg med tilhørende ledninger til bortledning af regnvand fra tag på beboelsesbygninger med tilknyttede udhuse, carporte og garager eller på landbrugsejendommes driftsbygninger.
Men her skal man lige være opmærksom på, at anlægget skal anbringes på ejendommens egen grund og udføres efter de gældende forskrifter i Bygningsreglementet og bestemmelser i medfør af miljøbeskyttelsesloven.
Det er også værd at bide mærke i, at man ikke uden autorisation som klakmester må foretage afpropning eller øvrige indgreb i eksisterende afløbsinstallationer. Det er heller ikke tilladt at udføre afløbsinstallationer i forbindelse med regnvandsanlæg til brug af regnvand, til wc-skyl og vaskemaskiner uden autorisation.

Bekendtgørelse nr 69 af 01/02/200 om undtagelse fra krav om autorisation som kloakmester


MVH Njord
Hej alle der har givet mig svar

Tak for den store tilbagemællning, der sker virklig noget i denne nyhedsgruppe

mvh
Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis