Støb selv randfundament

Hej Forum
Jeg ved der allerede eksisterer en del tråde vedr. støbning af diverse projekter på forum. Dette handler mest om hvor meget man kan nå på en dags arbejde.

Opgaven er som følger - ca 16 m3 randfundament til et længehus på 8x12 meter. Aalborg Portlands hjemmeside er konsulteret, så jeg kender mængderne og blandingsforhold. Men kan det lade sig gøre at blande det med en 300 liters tvangsblander på en dag ????

Jeg har naturligvis hjælp til at få skovlet alle materialerne op i tvangsblanderen med en minigraver og et transportbånd til at lægge det ud i de gravede render, men kan en 300 liters blander nå at røre 16 m3 på en 12 timer lang dag???

Ikke et ord om det er dumt eller smart. Afhængig af hvem jeg spørger til prisen på færdigblandet, så er det et sted mellem 15.000 - 20.000 jeg sparer (efter skat), også selvom der skal lejes maskiner. Og 15.000 efter skat er også en slat.

Håber der er nogen der ved om det kan gøres.

tak

Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan sagtens lade sig gøre
men det kræver at du har en rutineret føre til den minigraver for at det kan betale sig at bruge den

hvordan du har regnet den besparelse ud ved jeg ikke , selv hvis du har både grus , cement og maskiner gratis , vil prisen på færdigbeton ikke blive højere end det du regner med at spare
Du kan nok blande 1,5m3 i timen, og du skal nok regne med der skal 4 blandinger til en m3
Laver du blandingen lidt tyndere går det hurtigere, men du får en lidt svagere beton.

Husk at den billige cement kun har styrkeklasse 42, hvor portland har styrkeklase 52.
Så der skal mere i af den billige...


Vi prøver igen, i morgen --
bredker skrev den 01-11-2020 14:38:23

det kan sagtens lade sig gøre
men det kræver at du har en rutineret føre til den minigraver for at det kan betale sig at bruge den

hvordan du har regnet den besparelse ud ved jeg ikke , selv hvis du har både grus , cement og maskiner gratis , vil prisen på færdigbeton ikke blive højere end det du regner med at spare

 

Bare lige for at gå tallene efter.

Bland selv pris
Cement Dyckerhoff cement ekstra stærk 52,5N - 25kg - 130 poser = 5.000 hos det lokale byggemarked der leverer
Støbemix 0-16 mm (20 m3 / 30 tons) aftippet = 6.000 (fundet på nettet)

Færdigbeton leveret (beton+miljøtillæg+båndtillæg)
1029 + 65 + 165 = 1.259 kr/m3 + moms * 16 m3 = 25.000 + evt ekstra aflæsningstid

Ovenstående er billigste jeg kan finde på listepriser. Der er andre steder hvor m3 prisen for beton er 1300 kr og op ex. moms. Og så er besparelsen tilsvarende større. 
du kunne jo lige snakke med betonværket , du får det langt billigere end listeprisen , især her hvor du kan tage hele læs
her giver vi normalt under 1000 inc moms pr m
Altså hvor mange mand er i til den her opgave? Jeg har set murere som skulle støbe et gulv op på 19kbm, og for dem og deres læben frem og tilbage tog det et par dage, og mener de var 2-3 svende samt 1 lærling.

Da jeg fik beton til randfundamentet til min tilbygning i sommers gav jeg 844kr/kbm + aflæsnings tid, nok en 2 timer...
I Jylland vel og mærke, du har spurgt efter beton til fundament og ikke terrændæk, ikke sandt? 
Jeg tror det bliver lige lovlig svært. lad os sige der kan være 200 L af gangen i din tvangsblander, (det kommer lidt an på typen) og hvert læs tager 10 min, med påfyldning, blanding og aflæsning, så kan du nå 6 læs i timen, dvs 1200 liter, og arbejdes der uden pauser i 12 timer kan i nå 14400L (14,4m3) så jeg tror ikke på det, folk skal have pauser, og der vil være nogen småting undervejs som tager tid. 
Hvordan gik det, fik du støbt fundamentet ?

Vi prøver igen, i morgen --
Det er gået sådan at min beton-kyndige ven kiggede på mig med hovedet let på skrå da jeg fortalte om planerne. Så der bliver købt færdigblandet og leveret beton der kommer i soklen til foråret. Det er nogle fine penge at spare - men også nogle rigtigt dumme at bruge energi på...
Det er en ok plan og meget lettere.
Men jeg forstår ikke helt hvorfor opgaven skal løses på en dag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis