Nyt undergulv

Jeg skal til at opbygge et nyt undergulv ovenpå et 70'er betondæk.Hertil har jeg købt kertostrøer og Knudsen gulvkiler.
Jeg har haft kertostrøerne til at ligge inde i huset i et par måneder, for at fugttilpasse dem, men nu synes jeg de er blevet noget buede, så en 3,5m strø buer 6mm op på midten. Så det bliver jo noget svært at lave et gulv med en 2mm tolerance pr. 2m.
Er der nogle gode råd, eller er det nye strøer?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Skr.

Hmm alt efter hvilen slaks kertostrøer.
Hvis det er finer limet kertostrøer. vil jeg tage en snak med tømrerhandel.
og se hvad producenten skriver om tolerance inden for skævheder. og enten få nye eller gode afslag i prisen.

men ja nummer et ville jo vare at bare at kunne ligge dem ud efter en snor.. gulv på færdig.

men at løse problemet i sådan et tilfælde ville jeg låne en nivellerings laser med bipper.
slå streger med en kritsnor hvor alle klodser skal ligge både på lang og tværs.

Så vil jeg lime den første kile på alle steder med en "Dana Montage Ekstra 292"
Eller en linene fuge masse. når den første lag kiler er er limet fast og er tør.

vil jeg begynde at kile op til den færdig kile højde med laseren.
hvor under kanden af dine strøer skal være. og og give alle kile samlinger to dykker.

Når det er gjort kan du lægge alle dine gulvstør ud, og give dem 2 stik søm ned i kilerne hvis ikke der er nok til at holde dem på plas. så kan du give dem en karmskrue. så skal det nok blive hvor det skal når.

Når du er færdig med ligge alle strøer så tag en gode lang rarholt og tjekke strøerne i gemmen. på krys og tværs. for at hvis du skulle have en unøjaktighed kan du hive dykkeren ud eller ligge et stykke pap ind
------------------------
for at ungå at nedbøjning i kanten af gulvet. så har jeg lavet en lille hurtig tegning. som viser hvordan men bør lave strø gulv. med mellem strøer
jeg vil kraftig anbefale granulat isolering. i dit tilfælde. ellers bliver du aldrig færdig med at skære til.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mange tak for et yderst grundigt svar!
Jeg snakkede med en tømmer jeg kender om det. Han mente ikke at problemet var så stort og at jeg skulle prøve at få klodset nogle strøer op, så de var i vatter og herefter se om ikke vægten fra gulvpladerne ikke trykkede hvad der måtte være ned. Så det har jeg gjort nu med et fint resultat.
Jeg bruger dog metoden med 70% reduceret strøafstand (Gulvfakta), da der er tale om et rum på 10m2, så mellemstrøer ikke burde blive nødvendige. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis