Problem med termostat RAVI til varmeveksler

Jeg har en Danfoss termostat model RAVI, der regulerer varmen i min varmeveksler. Det er den type med kobbertråd og føler ind i varmeveksleren. Jeg har på det seneste oplevet følgende:
1. Nogle gange kommer der ikke varmt vand - uanset hvor længe vi lader vandet løbe, så forbliver det koldt.
2. Hvis jeg skruer lidt op på termostaten (fra 2 til 2.5) så bliver vandet varmt, men så oplever vi på andre tider, at den bliver ved at lukke varmt vand igennem og jeg bliver nødt til at skrue ned igen. 

Jeg har "masseret" stiften i ventilen flere gange uden det har givet noget resultat. Jeg tænker, at det er termostaten, der er problemet. Kan man gøre andet end at skifte den? Og kan man købe en ny uden kobbertråd og føler, hvis det kun er termostaten, der er problemet.

På forhånd tak for hjælpen. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Kobbertråden" er et kappillærrør - der er et lille hul inden i "kobbertråden". I enden at kappilærrøret er der en føler der giver "signal" til ventildelen. Det kan udmærket være termostatventilen (med kappilærrør - som er en integreret del) der skal udskiftes når du ikke kan regulere temperaturen. 

Søren O
Du kan også prøve at tage pakdåsen, den med stiften , ud og massere membranen inde bagved. Måske lukker den ikke helt op/lukker helt i. Lad der strømme vand i gennem i nogle minutter og skru så pakdåsen og termostaten på igen. Hvis det ikke virker, så er det nok termostaten (den med kapilarrøret/føleren), der skal skiftes.

fase
Hej Fabrin
Kan man godt skrue pakdåsen ud uden at lukke for tilgangen af fjernvarmevand?
Ja, det kan man fint. Der kan dog komme en smule vand ud. Det opfanger du med en klud. Fidusen er, at få vand til at strømme gennem ventilen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis