Diverse spgm. vedr. hus fra '75

Hej. Vi bor i et hus 1 planshus fra 75, hvor der ligeledes er en tilbygning fra 93. Nu har vi boet her i 4-5 år, så jeg begynder at kende til diverse løjerligheder som huset byder på. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
I nogle rum (med gulvtæppe) lyder det hult under betonen (bl. A. Tilbygningen) , når jeg tramper hælen i gulvet. Er det som sådan et problem med betongulv som lyder hule, eller er det i praksis ligemeget? Det er ikke fordi jeg tror at gulvet braser sammen, dog irriterer det mig at det er sådan. Kan man evt gøre noget ved det? Bore et hul og hælde beton i?

Ifm. at vi fjernede et skur som var bygget op af endegavlen/bagsiden af garagen, var de øverste 1 meter mursten løse, da skuret var monteret i denne mur, hvortil dette træværk formentlig har lavet underlige træk i murværket. Jeg havde hjælp til at ure det op igen (Ca 2 m2) og lagde mærke til at ingen af murbindere var brugt. De var ikke bøjet ud af gasbeton indervægen. Er dette normalt fusk fra denne byggeperiode, eller kan jeg gå ud fra at en lærling som ikke vidste bedre er blevet sat til at mure denne bagside og at det er et enestående tilfælde? Jeg bliver nervøs for om der slet ikke er brugt murbindere i hele huset... Kan jeg evt tjekke dette?

På badeværelserne er der gulvvarme. Når jeg går på det ene af disse, lægger jeg mærke til at gulvet "knirker" (lyder lidt nom noget der krakelerer). Det er kun første gang jeg går på det, hvorefter at det ikke lyder sådan mere, før efter x antal timer igen. Som om det bliver "trådt ned"? Hvad sker der og er det noget jeg bør reagere på?

Jeg kommer sikkert på flere spørgsmål senere :) 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hule gulve: Det har ingen praktisk betydning. Det er pudslaget over det egentlige beton gulv som er sluppet og derfor lyder hult. Det er sikkert god til stepdans.  Man kan ikke gøre noget ved det uden at det øverste pudslag hugges af og der laves nyt.
Murbindere: Der blev bygget utrolig meget i 70`rne og der var da en del fusk også. Sidst i 60`rne og først i 70`rne var det bl.a. udbredt med slæv isolering. Det var når man lagde første række isolering i en hulmur, og derefter kom lidt op, så slæbte man den isolering med op ( løftede den ) for til sidst at efterlade den i den allerøverste del af muren. Så havde man jo ikke brugt ret meget isolering.
Om der mangler murbindere i hele huset er ikke sandsynlig, og huset har da stået i 45 år nu så mon ikke det går. Vil du kontrollere kan du løsne en af de nederste tagplader, ( både nr. 1 og 2 ) og skubbe tagpladen op. Så kan man stikke en flad genstand ned langs murens yderside og mærke om der er bindere der. Det kan være f.eks. en fukssvans.
Gulv på bad: Det er umulig at give et svar på. Hvis det er fliser på beton gulv så er det meget underlig at de kan holde til at gulvet giver sig. Er det en løs flise så må du kunne se en revne ved kanten. Hvis det er bruseområde så skal det helst fikses. Medens det ikke gør nogen skade hvor der stort set konstant er tørt.
Når jeg skriver fikses, så er det fordi der på tidspunkt ikke blev lavet gummimembran, og derfor kan vand trænge ned i betonen og skade gulvvarme rør. De var ofte lavet af jern og dermed sarte over for vand på ydersiden i længden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svaret! Ift. hulvetsom lyder hult, kan jeg så være sikker på at det "kun" er slidlaget som er hult og ikke selve "betondækket"? Jeg hartil tider en tendens til at bekymre mig for meget, så jeg blev helt nervøs for at det måske var jorden under rummet som var sunket sammen eller tilsvarende, hvor det er undermineret :D Hvis det "blot" er slidlaget som har løsnet sig, så har jeg det nemmere med at forholde mig til det.
Ift. det med murbinderne, så vil jeg forsøge at kigge på det ved lejlighed. Jeg håber da at de er brugt i det meste af huset. Jeg forstår heller ikke hvorfor man har valgt at springe over på dette punkt, da de trods alt er der og kun skal bøjes ud. Det virker ikke som det store ekstraarbejde at gøre dette.
Vedr. gulvet med gulvvarme så lyder det også tilsvarende hult. Der er ingen revner imellem gulvfliserne og det lyder sådan på hele gulvet. Det er lidt svært at beskrive mere præcis end at det knæser når man går på det efter en rum tid, når der er kommet varme på. 
Når du nævner bekymringer så kommer jeg til at tænke på en.  
Bekymringer trækker negativ rente, de vokser sig små hvis du kan lade dem vente.
 Piet Hein grug

Hvor er det et fint ordsprog, som jeg helt klart vil forsøge at have in mente :)
Har du en idé omkring hvorfor et slidlag slipper i første omgang? Jeg går ud fra at det bare skal vente med at udbedres til på et tidspunkt hvor vi lægger nyr gulv?

Ift om det udelukkende er slidlaget, er det så et typisk problem i sådanne huse fra denne tid? Er det udelukket at det er selve betonlsget som helhed? 
Det er meget typisk at slidlaget bliver "skruk " Og hvorfor. Ja det er naturligvis dårlig vedhæftning fra starten. Og det kan skyldes mange ting, At slidlaget er lavet et stykke tid efter den underliggende beton og at der derfor er en del skidt på overfladen f.eks. mørtelrester fra pudsning. Eller Mureren ikke har arbejdet pudslaget godt nok ned i overfladen, men bare jævnet det ud med pudse bræt. Hvis selve terrændæk skulle forsvinde lidt nedad, så vil du kunne se det på gulvet, som en fordybning der bliver større og større. Meget sjældent. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis