Erfaringer med at kombinere akustikgipsplader med glatte gipsplader

Hej.

Hvad siger tømrene om at kombinere eksempelvis knauf designpanel eller gyproc akustik gipsplader med almindelige glatte gipsplader?

Det optimale er vel at benytte akustikpladerne over det hele, men det er desværre også en bekostelig affære.

Lad mig høre jeres erfaringer.

god weekend
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det behøver man ikke at være tømrer for at have en mening om. Man kan godt kombinere sådan at der ligge almindelig gips på en del af loftet, og det kan være nødvendigt for at få det til at gå op med hele lyddæmpende plader.  Men det nedsætter jo dæmpningen. Hvis ikke du har et areal på mindst 50 % med lyddæmpende plade så vil du stort set ikke kunne mærke en effekt. Husk at der også er glatte kanter på design paneler og det tæller ikke med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-10-2020 23:12:16

Det behøver man ikke at være tømrer for at have en mening om. Man kan godt kombinere sådan at der ligge almindelig gips på en del af loftet, og det kan være nødvendigt for at få det til at gå op med hele lyddæmpende plader. Men det nedsætter jo dæmpningen. Hvis ikke du har et areal på mindst 50 % med lyddæmpende plade så vil du stort set ikke kunne mærke en effekt. Husk at der også er glatte kanter på design paneler og det tæller ikke med.

 Ja, det tænkte jeg godt. At små strategisk placerede akustikfelter sikker ikke var nok. Men synes virkelig knauf designpanel eller gyproc gyptone meget hurtigt bliver meget dyrt. Det billigste jeg kan finde er 198 kr./m2 i XL-byg. Jeg skal jo købe en del ind til en næsten totalrenovering, så skal have en del andet - håber de så kan komme lidt ned i pris på de forskellige ting.

Jeg har forgæves søgt efter alternativer til de to ovennævnte plader,men det er som om det er de eneste på markedet, hvis man gerne vil kunne spartle samlingerne. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er altid en god ide at forhandle "projekt" priser med en tømmerhandel inden man starter. Der kan være 20-30 % at hente.
Der er jo visse adresser hvor ejeren deklarerer " troldtek fri zone " Ellers er det da et udmærket alternativ.
Og jeg tror at det giver nogenlunde dobbelt op på lyddæmpning i forhold til gips løsninger. Men den fine troldtek plade nærmer sig vel også 200 kr / m2 og denne løsning gælder jo hele loftet.
Her er LINK til fermacell akustik loft. Jeg kender ikke prisen med det ser smart ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-11-2020 21:33:44

Det er altid en god ide at forhandle "projekt" priser med en tømmerhandel inden man starter. Der kan være 20-30 % at hente.
Der er jo visse adresser hvor ejeren deklarerer " troldtek fri zone " Ellers er det da et udmærket alternativ.
Og jeg tror at det giver nogenlunde dobbelt op på lyddæmpning i forhold til gips løsninger. Men den fine troldtek plade nærmer sig vel også 200 kr / m2 og denne løsning gælder jo hele loftet.
Her er LINK til fermacell akustik loft. Jeg kender ikke prisen med det ser smart ud.

 Hehe, Fruen har sagt nej til Troldtekt :)

Fermacell er flotte ja, men helt abnormt dyre. Og måske passer de bedre ind i et nybygget hus, men højt til loftet.

ev elmand skrev den 30-10-2020 23:12:16

...Hvis ikke du har et areal på mindst 50 % med lyddæmpende plade så vil du stort set ikke kunne mærke en effekt. Husk at der også er glatte kanter på design paneler og det tæller ikke med.

Der er jeg ikke helt enig. 

Afhjælpning af problemer med uheldig akustik må tage afsæt i, hvilke frekvensområder der er tale om, rummets nuværende egenskaber, hvor støj/lyd kommer fra og hvor man primært opholder sig. Frem for alt er spørgsmålet om du ønsker at nedbringe den akustiske energi generelt eller i specifikke områder, eller sprede og fordele den akustiske energi til et ønsket niveau. Afhængig af dit mål kan du komme langt med "nålestik" indsatser i form af strategisk placerede absorberende eller spredende paneler. 

Et rum kan også blive for "dødt". Typisk forbinder vi "dårlig akustik" med lange efterklange og stående ekko som følge af fx hårde gulve og vægge kombineret med høje lofter.  Det er muligvis jeres problem, men prøv at sætte lidt ord på hvad problemet er, hvordan rummet skal bruges og til hvad. Så er det nemmere at komme med forslag. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også