Opsætning af gipsplader

Hej med jer.
Jeg er ny ud i gør-det-selv, men synes det er vildt sjovt og spændende at skabe ting.
Jeg er i gang med at bygge en tilbygning/skur og er nu nået til at skulle sætte gips op.
Jeg har sat lægternes mellemrum efter tagpladerne og er derfor blevet noget overrasket over, at gipspladerne har andre mål (122x244 vs 120x240)..... og det er her mit problem er...
Mine lægter står med c-c 61 cm, hvilket jo er noget møg,for så kan pladerne kun fæstne med 1 cm på hver lægte og jeg vil få et par cm mellemrum mellem hver plade.
Hvad skal jeg gøre? Spartle imellem mellemrummene der opstår mellem pladerne? Lægge pladerne ned og skære et godt stykke af dem alle?
Hjælp!!!
På forhånd tak.
Hilsen Trine.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort er rummet? Hvor mange plader skal der opsættes. Er det bare et skur eller skal det overholde de nye isoleringskrav. Det er lidt svært at gennemskue den letteste løsning uden at vide mere. Måske du kunne uploade et foto eller en tegning af hvordan det er nu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Rummet er 30 m2. Det er isoleret med 200mm +45mm efter dampspærre.
Håber man kan få en fornemmelse af det på billedet.
Trine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så langt som du er er det jo ikke en løsning at lave noget om på lægtningen. jeg ville sætte en træplade 122x244 på over det hele derefter gips udenpå skruet i træpladen. feks  Osb-plade

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja det er selvfølgelig en mulighed.
Tak for svar.
Trine
Du kan krydsforskalle med hvl forskalling. Du skruer dine brædder vandret, så det passer til din gips. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Flot bygning👍💪💪
Jeg havde nok også krydsforskallet med alm forskallingsbrædder. Husk at starte opmålingen med at skære spartelkanten væk i alle hjørnerne.

Du kan vel bare ligge pladerne ned og skære dem til på længdemål

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

kovas skrev den 30-10-2020 10:18:34

Hvor stort er rummet? Hvor mange plader skal der opsættes. Er det bare et skur eller skal det overholde de nye isoleringskrav. Det er lidt svært at gennemskue den letteste løsning uden at vide mere. Måske du kunne uploade et foto eller en tegning af hvordan det er nu.

Hej TrineMia                                            
som Kovas siger
skrue en OSB plade på der er flere fordele ved det
du får en mere stabil væg til når du skal hænge noget op på væggen
så kan du skue ting fast uden at skulle finde dine væg stolper eller brug af plugs

Nu når du har 610 fra cc ville jeg ligge en 15mm OSB.
Men du kan også godt nøjes med en 12mm men væken bliver knap så stiv.


Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Det lyder som om det er loft, så en 20 mm forskalling under på den anden led det er løsningen. Og så har du lært at an skal tænke fremad når man bygger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal bare huske at der skal være underlag under alle samlinger lodret som vandret. Om du så krydsforskaller eller sætter en hel plade må jo være en smagssag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også