Planlægning og valg af gulvvarme i 70er villa

Vi har for ikke længe siden overtaget vores 70er villa på 158m2 i stueplan, samt 90m2 kælder.

Jeg er i gang med at rykke praktisk talt alt ud, og vil i den forbindelse gerne have lavet gulvvarme under vores nye gulv af egeparket der monteres som svømmende gulv.

Har brugt rigtig meget tid på research og har en masse ønsker, men meget lidt praktisk erfaring med lige netop gulvvarme. Har møde med VVS og murer i næste uge, så vil meget gerne være lidt forberedt, så jeg får valgt den rigtige løsning for os.

Det nuværende trægulv er massivt, men er i dårlig stand og i øvrigt slet ikke vores stil, så det bliver skiftet.
Gulvet ligger på strøer ovenpå et betongulv. Det meste af huset ligger ovenpå en opvarmet kælder.
Den nuværende gulvhøjde er 10cm fra gulvoverfladen til betongulvet. Under gulv og mellem strøer ligger isolering af hvad der ligner rockwool eller tilsvarende. I entre, køkken og bad kommer der til at ligge klinker.

Hvordan får jeg skabt det bedste fundament for mit nye gulvvarme system. Vi har en ret skarp tidsplan, så at hugge gulv op, støbe nyt er nok desværre ikke et reelt alternativ.
Har kigget meget rundt og kan se der findes forskellige trykfaste hårde isoleringsmaterialer, som man kan ligge eksempelvis Nordic gulvevarmeplader direkte ovenpå

Der er produkter som Sundolitt, Jackon.. og Nordic har også et produkt selv, som dog ser ud til at være meget dyrt.
https://www.bygmax.dk/byggematerialer/isolering/jackon-gulvisolering.html
https://www.bygmax.dk/byggematerialer/isolering/sundolitt-gulvisolering.html

Hvad vil være det korrekte valg og kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvad vil en gangbar løsning være, såfremt jeg nogenlunde skal holde samme gulvhøjde som nu - altså 10cm fra betongulv +/- et par cm - med mulighed for at tilpasse højden få cm gennem huset, da der eksempelvis i køkken og entre i dag er en lille forskel på højde. Planen er at lave en planløsning helt uden gulvtrin, så højden på gulvet skal meget gerne være ens.

Jeg kan læse mig til, at gulvvarmeplader fra eksempelvis Nordic har noget hurtigere reaktionstid, end ved en nedstøbt løsning, som kan være mange timer om at regulere varmen. Vi har i vores nuværende hus en Tado løsning i mangel på bedre, men har været virkelig glade for automatisk natsænkning, ude/hjemme justering og mange af de andre smarte funktioner. Dette er også et ønske til et nyt system.

I forhold til gulvvarme system har jeg kigget på Danfoss Link med 10 kredse, så der også er forberedt til at jeg kan lave en løsning i kælderen. Vi kigger ligeledes på et ventilationssystem og udskiftning af vores fjernvarmeunit - det vil være en fordel hvis alt kunne tale sammen.

Er der noget bedre eller tilsvarende jeg skal se på i den anledning?

På forhånd mange tak :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kun har 10cm fra gulv til betom, så tror jeg desværre ikke der er nogen vej udenom at banke beton op og lægge ordentlig isolering (30-40cm) under. Hvis du ændrer gulvkonstruktionen så er det et krav i bygningsreglementet at du isolerer til et moderne niveau. Se eks
https://info.rockwool.dk/da/den-lille-lune/bygningsreglementet/vedligeholdelse-ombygning-og-udskiftning/

Men du vil også selv ønske at gøre det. Med kun 10cm isolering, så mister du alt for meget af den varme du afsætter i gulvet.

Hvis slutgulvet skal være et trægulv, så behøver du ikke at støbe et nyt betongulv. Du kan istedet lave det man kalder en "let konstruktion" hvor man lægger en isolering med større trykstyrke (Flamingo med styrke 250 istedet for det typiske 60-80) og så lægge trægulvet direkte ovenpå isoleringen med nogle spånplader imellem (du skal lige læse på det for at få detaljerne). Har selv brugt den løsning og det fungerer fint.
50mm trykfast isolering, 22mm thermogulv, 12mm spån, 14mm parket = 98mm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis