Hvordan isoleres et betongulv bedst med flamingo

Hej venner, jeg er  i gang med at hakke det gamle betongulv op for at lave et nyt med gulvvarme. Det gamle klaplag ligger 38 cm. under nuværende gulv niveau. Det betyder min plan er, at isolere med 28 cm. flamingo og ligge 10 cm. beton. Mit spørgsmål kommer nu.
Hvad er bedst at gøre når man isolere. Er det at tage 20 cm. flamingo og 7 cm. så jeg får 2 lag eller at tage 10+10+7 cm. så du får 3 lag?
Så det handler om, hvorvidt det er bedst med færrest eller flest lag isolering. 

Dbh

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nøjes med højest 2 lag.

 

Når du alligevel er i gang med graveriet, så grav et spadestik dybere så du får 400mm isolering mod terræn. Samtidig vil jeg anbefale du overvejer en let gulvkonstruktion i stedet for beton.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar. Jeg skal igennem 10 cm. klaplag af 130 kvm. hvis jeg skal længere ned. Det arbejde står ikke på mål med den øget effekt.
Rantzau jeg har undersøgt en let konstruktion, men jeg kan se, at varmepladerne ikke anbefales at lægge ovenpå flamingoen. Det betyder at jeg skal støbe et klaplag de skal ligge på. Er dog ikke sikker på, jeg har forstået en let konstruktionsopbygning korrekt.


Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
En nedbrydningshammer får let krammet på klaplaget - tro mig, arbejdet ses på varmeregningen.  

Der er flere løsninger på en let gulvkonstruktion. Varmefordelingspladerne kan fastgøres til undergulvet (plader med spor eller forskallingsbrædder), eller plader beregnet til direkte montering på isoleringen.

Undergulvet giver flere valgmuligheder m.h.t. fastgørelse at det endelige gulv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Gørdetselvprojektet skrev den 30-10-2020 08:32:07

Er dog ikke sikker på, jeg har forstået en let konstruktionsopbygning korrekt.

Det tror jeg du har helt ret i ;-)


https://kronospan-dk.dk/spaanplader/gulv/spaandex-k-gulv-en312-p6/monteringsvejledning

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH Tak. Jeg havde lidt luret på den opsætning, men jeg synes de ender med at være for dyre. Isoleringensstyrken skal være s250 i stedet for s80 ved beton. Dertil kommer gulvpladerne inden jeg skal lægge varmefordelingspladerne. Min udregning sagde at det bliver mindst 50% dyrere end betonløsningen. 

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Korrekt at det ikke er billigere i etableringsomkostninger, til gengæld kan du arbejde videre med det samme istedet for at vente en måned på at det hærder - og dine driftsomkostninger vil være lavere fordi det kan justere varmen hurtigere og mere præcist (ingen varmeophobning = højere komfort) + mindre kuldebro imod sokkel end med beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan støbe og lave en let konstruktion ovenpå betonen. Så længe der er ordentligt isoleret under, får du stadig al varme ud af det.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis