Støbning af rund bordplade

Kære alle hjælpsomme mennesker. Min runde bordplade knak, jeg vil gerne erstatte den med en hjemmestøbt beton bordplade. Men er gået lidt død i hvordan jeg laver en rund form på ca 80 cm i diameter
tænker at pladen skal ende med at være 4-5 cm tyk
Nogle gode forslag.
Mvh
Casper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker du skal have 2 tykke plader,  hvori du skærer et præcist rundt hul på Ca 80,5 cm i diameter.

Så skærer du en masse klodser af eksempelvis lægter, og skruer på hele vejen rundt, mellem de 2 plader.

Siderne af hullet, fra den nederste plade og til overkant på øverste plade, skærer du en strimmel 2 mm glat masonit plade, eksempelvis 10 cm bredt. Den skærer du så den kan gå hele vejen rundt, og får den skåret til, at den passer perfekt i rundingen.

Under den her konstruktion tager du en glat masonitplade, som bliver fuget på selve konstruktionen i bunden med silikonefuge. Den skrues ligeledes fast. Silikonen er bare til, at betonen ik kan rende væk. 

På den måde har du et "kar" du kan hælde betonen i.

Måske du kan påfore den med plastik, men er i tvivl om, om du kan få det glat.

Sådan ville jeg selv gøre det. 

Mvh. Christian M
 

Du laver en skabelon af et stykke masonit, som skal være phi*80 = 251 cm langt og så højt som bordpladens tykkelse. Det former du til en cirkel, som du placerer på et underlag. Formen holder du sammen med en snor og fikserer formen på underlaget, som du har tegnet en cirkel på. Tænk dig at det nederste er overfladen på bordpladen, så hvis du skal have fliser på overfladen lægger du dem nederst med bagsiden opad. 

fase
Omkredsen finder du lettest som Fabrin beskriver, men det er lettere at fastgøre cirklen med klodser placeret regelmæssigt på ydersiden af cirklen. Hele herligheden fastgøres på en solid plade.

I stedet for plast, kan smøremiddel til kloakrør anbefales som slipmiddel. Det påføres med en opvaskebørste og efterlader ingen "rynker" som du risikerer med plast.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men vil den burde masonitplade ikke løfte sig fra underlaget?
Det er netop derfor strimlen skal fastgøres. Det kan være med lim hvis der ikke må komme mærker efter søm hoveder, dykkere eller skruer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du har den gamle plade endnu, så læg/lim den på en plade. Skær plastic eller en glat voksdug ud som passer, og lim en kant fast rundt om den gamle plade. Kanten kan være bøjelig MDF, finer eller lignende. Støb.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis